Home

Achtergrond 143 x bekeken 1 reactie

Argentinië moet zijn duurzame productie zichtbaar maken

De teelt van soja in Argentinië is veel duurzamer dan in Nederland wordt gedacht, schrijft Freek Vossenaar. Waar het in het Zuid-Amerikaanse land volgens hem vooral aan schort is de communicatie over en de transparantie van de duurzame productie. "Wat dat betreft kan Argentinië als aanbieder van landbouwproducten nog veel winnen."

Duurzame handelsketens en innovatie zijn twee voorname prioriteiten in het beleid van LNV-minister Verburg. Voor de buitenlandse LNV-kantoren zijn deze prioriteiten, naast de handelsbevordering, uiteraard leidend bij het inkleden van de werkzaamheden. Dat geldt zeker voor het kantoor in Buenos Aires. In Argentinië, een landbouwland bij uitstek, beginnen veel ketens die voor Nederland van belang zijn. Argentinië is voor de EU de belangrijkste leverancier van sojameel en -olie, mais, peren, citroenen, pinda, ingeblikte tomaten en een reeks andere producten. Argentinië heeft het voordeel van het tegenseizoen voor de fruitproductie. Het heeft naast bijna 100 miljoen hectare grasland ruim 30 miljoen hectare landbouwgrond en produceert overvloedig soja en granen. Daarmee heeft Argentinië ook een comparatief voordeel voor de productie van varkens-, pluimvee- en rundvlees. De nadruk ligt vanouds echter op de export van commodities zoals soja.

De duurzaamheidsaspecten van onder andere de sojateelt zijn een grote zorg in Nederland. De Nederlandse regering kent de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS) een belangrijke rol toe bij het verduurzamen van de sojaketen. Uit de veldtesten die dit seizoen in het kader van de RTRS zijn gedaan, blijkt dat zeker 90 procent van de Argentijnse sojaproductie makkelijk voldoet aan de eisen van de RTRS. De teelt is veel duurzamer dan doorgaans in Nederland wordt gedacht.

De Argentijnen hebben door het overvloedige aanbod en de stijgende vraag uit het buitenland zelf nooit zoveel moeite gedaan om de duurzaamheid van hun productie uit te leggen. Vooral aan bodemvruchtbaarheid en erosiebestrijding wordt uiterste zorg besteed. Dat gebeurt vooral door zogenoemde 'no tillage' landbouw waarbij alle vormen van grondbewerking achterwege blijven. Als het gaat over excessen in arbeidsomstandigheden wordt soja vaak verward met suikerriet.

De aandacht voor duurzaamheid is inmiddels niet meer weg te denken op de markten waar consumenten de luxe van een keuze hebben, of het nu gaat om soja, fruit of pluimveevlees. De private standaarden die Europese supermarkten in toenemende mate opstellen worden in Argentinië soms beschouwd als een nieuw hoofdstuk van het GLB (Europees landbouwbeleid). ”Europa, altijd beperkende voorwaarden”, klagen boerenorganisaties.

Duurzaamheid als marketinginstrument biedt echter een prima kans aan Argentijnse aanbieders. Waar het vooral aan schort is transparantie en communicatie, via onder andere certificering, labelling en merkenbeleid. Uitleggen wat je aan het doen bent, je verbonden weten met je afnemers zijn niet de sterkte kanten van de Argentijnse landbouw. Want duurzaam produceren: je moet het niet alleen doen, maar ook vertellen.

Communicatie over duurzaamheid was het thema van een seminar dat het LNV-bureau onlangs organiseerde in Buenos Aires. Na de opening door ambassadeur Soeters hield LNV-directeur Jan Deelstra de 225 aanwezigen de grote uitdagingen van deze tijd voor op het gebied van duurzaamheid. Myrtille Danse van het LEI verklaarde de logische toename van de private standaarden en gaf een beeld van de concurrentieslag die grootwinkelbedrijven voeren rond een duurzaam imago.

De voormalige landbouwvertegenwoordiger bij de Argentijnse Permanente Vertegenwoordiging in Brussel, Gustavo Idigoras, wees op de enorme belangen die Argentinië in de EU heeft. In het tweede deel van het seminar werd ingegaan op voorbeelden. De telersvereniging Aapresid legde uit hoe soja wordt gecertificeerd en wat daarvan de voordelen zijn. De markt is nu aan zet om deze duurzame soja te verwerken. handelsbedrijf Eosta presenteerde het programma Trace & Tell waarmee consumenten gedetailleerde informatie over de ecologische en sociale "voetafdruk" kunnen oproepen.

Argentinië begrijpt het belang van innovatie en duurzame handelsketens: de beleidsagenda van minister Verburg is zeer actueel. Het land heeft al een goed imago met pampas, gauchos en de uitgestrektheid van Patagonië. Door de duurzaamheid zichtbaar te maken, kan Argentinië als aanbieder van landbouwproducten nog veel winnen.

Freek Vossenaar is LNV-raad in Buenos Aires, Argentinië

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    Dr Gert Jan Mulder

    Uitstekende bijdrage van de heer Vossenaar. Eindelijk een bijdrage dat de andere kant van Argentinië en haar produktie toelicht. Er kan nog veel meer in Argentinië, terwijl de bureau tijgers van de meeste NGO's maar blijven zwetsen en consumenten in de maling nemen.

Of registreer je om te kunnen reageren.