Home

Achtergrond 216 x bekeken

Vijfde groenteomzet komt van verwerkt

Supermarkten halen 20 procent van de groente-omzet uit verwerkte groente. Dat blijkt uit een onderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT) over 2009.

Groenteconserven zijn daarbij goed voor een aandeel van 11 procent, gevolgd door diepvriesgroente (4 procent) en tafelzuren (3 procent). Groenteconserven en tafelzuren laten een flinke omzettoename zien in 2009, de omzet van diepvriesgroente is stabiel.
Superunie en Albert Heijn (AH) zijn de marktleiders in de verkoop van verwerkte groente. Superunie is iets sterker in groenteconserven, terwijl AH dat voor diepvriesgroente is.

Diepvriesspinazie en conservendoperwten zijn van de verwerkte groente het meest in trek bij consumenten. Maar ook rode kool en sperziebonen zijn geliefd. De afnemende consumptie van diepvriesgroente is een halt toe geroepen. De consumptie van diepvriesfruit is door promotie-inspanningen van AH explosief gestegen, maar blijft wat aandeel betreft bescheiden.

Bijna alle huishoudens in Nederland kopen wel eens groenteconserven. De gemiddelde besteding neemt toe, de hoeveelheid neemt af. Gemiddeld besteedden consumenten in 2009 € 22,62 voor 12,8 kilo aan conserven.

Industrieel verwerkers hebben sinds 2007 meer groente verwerkt. De toename is vooral te zien bij conservengroente. Van de 508 miljoen kilo verwerkte groente is 30 procent champignon. Andere grote producten zijn peen, sperziebonen, spinazie.

Frankrijk is met 968 miljoen kilo de grootste producent van groenteconserven. Nederland staat op de tweede plaats met 434 miljoen kilo. België is met 900 miljoen kilo de belangrijkste diepvriesgroenteproducent.

Het Nederlandse areaal vollegrondsgroente voor de verwerkende industrie was in 2009 18.755 hectare; een daling van 15 procent ten opzichte van 2008. De export van diepvriesgroente vanuit Nederland laat de laatste jaren een gestage groei zien. Ook de import neemt toe.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.