Home

Achtergrond 119 x bekeken

Verpest Campina regio-kans? – Samenvatting discussie

‘Het beste van Utrecht proef je in Campina’, claimt een recente marketingcampagne. Terwijl de melk van Campina gewoon uit heel Nederland komt. Dat is ‘sukkelig’, oordeelde ik. Interesse bij de consument voor de herkomst van voedsel is een (kostbare) kans om het zuivelaanbod te ontbulken. Om die kans te kunnen benutten moet communicatie heel zorgvuldig zijn. Deze campagne verkwanselt de geloofwaardigheid, vindt een meerderheid bij een peiling over dit onderwerp.

Meerderheid keurt Campina-actie af

Ook Boerderij-lezers en bezoekers van Boerderij.nl keuren de promotieaanpak van Campina af, ook al zijn ze misschien iets milder in hun oordeel. In de peiling vindt 62 procent van 125 stemmers dat de campagne meer kwaad dan goed doet. 38 procent vindt de campagne prima. De reageerders in de discussie oordelen over het algemeen gematigd: de campagne is 'onduidelijk', maar wordt slecht door een enkeling veroordeeld.

Streekproducten

De vergelijking wordt gemaakt met een zelfzuivelaar in de VS, die verkoopt onder de naam ‘Bessy’s Best’, terwijl niet alle melk van die ene koe Bessy komt. Niet erg, de andere melk is immers van vergelijkbare kwaliteit. Maar ‘Het beste van Utrecht’ claimen, en dan helemaal níets met dat Utrecht doen, dat is wat mij betreft wezenlijk anders dan ‘Bessy’s Best’. In alle landbouwproducten wordt hard gezocht naar onderscheidende kenmerken. Een van de manieren die succes lijkt te gaan hebben, is 'regional sourcing': producten van dichtbij. Streekproducten dus. Die zijn er bij groente en fruit al in aardig wat Nederlandse supermarkten, onder de naam 'Willem&Drees' maar steeds van lokale boeren. In melk zijn verschillende initiatieven bezig met regional sourcing. Dáárom is deze actie van Campina wat mij betreft juist in deze tijd niet goed.

Kwade opzet?

Of het kwade opzet zou zijn van Campina, zo werd nog gespeculeerd. Ook over de vraag of Bessy's Best zou kunnen groeien en tot welke schaal regiomelk nog geloofwaardig is, werd gesproken. Nieuwe franchises lijken ruimte te krijgen.

Campina creëerde onduidelijkheid voor consument

Níet kiezen voor de regionale collectie en distributie van melk kan overigens best een heel verdedigbare keuze zijn van FrieslandCampina, zeker als je er maar zo'n klein aandeel van je melkplas in kwijt kunt. Maar wees duidelijk. Zo zegt boerin USA: “De hedendaagse consument maakt bewustere keuzes en verlangt duidelijkheid. Deze reclameactie draagt hier niet aan bij, creëert zelfs onduidelijkheid naar de consument toe. ‘Het beste van NL’ was een betere keuze geweest."


Er is 17 keer gereageerd. De volgende mensen deden mee:
Piet Slingerland, Midden-Europa; Han, Meshovsk; Boerin, USA; Joop van der Pol, Hallum; Josien Kapma, Portugal; Huib Rijk, Biddinghuizen; Paul Jansen, Aalten.

Of registreer je om te kunnen reageren.