Home

Achtergrond 78 x bekeken

Unilever waarschuwt ondanks goede resultaten

Hoewel Unilever betere resultaten presenteerde over het eerste kwartaal, vreest de producent van consumentengoederen nog een moeilijk jaar.

Beleggers leken zich van deze waarschuwing niets aan te trekken en zetten het aandeel op een forse winst.

Sinds de Nederlander Paul Polman vorig jaar de leiding bij het concern overnam, is de aandacht gericht op volumegroei. Unilever, bekend van merken als Knorr, Dove en Axe, wist de afgelopen jaren wel een hogere omzet te halen, maar dit kwam voor een groot deel door prijsverhogingen. Die trend is nu omgeslagen.

Unilever zag de volumes in de eerste drie maanden van dit jaar voor het vierde kwartaal op rij groeien, met 7,6 procent. De onderliggende verkopen (de inkomsten zonder effecten van wisselkoersen en aan- en verkopen van bedrijfsonderdelen) kwamen 4,1 procent hoger uit, waar analisten hadden gerekend op een groei van ruim 3 procent.

Unilever gaf aan in dit kwartaal de prijzen niet te hebben verlaagd, maar te hebben geprofiteerd van prijsverlagingen in eerdere kwartalen. Daardoor lagen de prijzen gemiddeld genomen wel 3,3 procent lager. Het concern zag de winstgevendheid toenemen ondanks hogere uitgaven aan marketing en advertenties om de merken aan de man te brengen.

Vooral de zogeheten opkomende markten (Azië, Afrika, Centraal en Oost-Europa en Latijns-Amerika) lieten sterke resultaten zien. Unilever behaalt ongeveer de helft van zijn omzet uit die markten en is ten opzichte van branchegenoten als Nestlé sterker in deze regio's vertegenwoordigd. Analist Robert Jan Vos van Fortis Bank Nederland noemde de resultaten in deze regio's ,,waanzinnig'', maar was ook te spreken over de resultaten in de zogeheten verzadigde markt West-Europa.

Polman waarschuwde wel voor te veel enthousiasme. Hij ziet ,,groene sprietjes'' van herstel, maar voorziet nog een lastig jaar met toenemende concurrentie, ,,stroperige'' economieën en stijgende grondstoffenprijzen. Consumentenbestedingen staan nog onder druk, volgens de topman. ,,Wij denken dat het herstel lang en langzaam zal verlopen en we doen dienovereenkomstig onze zaken.'' Reden om de focus te verleggen is er zeker niet. Unilever blijft zich richten op volumegroei.

Unilever zag de omzet op jaarbasis toenemen met 6,7 procent tot 10,14 miljard euro. De operationele winst steeg met 17 procent tot 1,44 miljard euro en onder de streep hield het concern 1,06 miljard euro over, 31 procent meer dan een jaar eerder.

Het aandeel Unilever noteerde halverwege de middag 3,6 procent hoger op 23,34 euro.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.