Home

Achtergrond 188 x bekeken

Sector zet kaarten na crisis toch op Rusland

Nederlandse bedrijven verwachten na de terugval van de handel met Rusland een nieuwe opleving van de handel met de grootste Europese consumentenmarkt.

"Als de barrieres verdwijnen wordt Rusland absoluut een groeimarkt", zegt Jochem Wolthuis, verantwoordelijk voor de buitenlandse campagnes voor GroentenFruitbureau. Wolthuis is met directeur Jack Stroeken in Sint Petersburg op het congres Fresh2010. Ook Nederlandse partijen als Staay Food groep en Van Noort groep zijn in Sint Petersburg.

The Greenery is als spreker op het congres geboekt. De afzetorganisatie heeft de inspanningen voor groei in Oost-Europa opgevoerd door een kantoor te openen in Roemenië. Ook andere partijen schroeven de activiteiten op. Zo heeft HispaFruit sinds maart een divisie voor Oost-Europa. "We hadden altijd al de focus op Oost-Europa, maar we willen het beter doen. We zien gelijk effect van het samenbrengen van de kennis in het aparte bedrijfsonderdeel. Onze omzet is sterk gegroeid", zegt commercieel manager Eddy Kreukniet. Dat komt deels door marktherstel, denkt hij. HispaFruit verwacht daarmee meer Nederlands product af te zetten. Russische afnemers vragen een breed pakket producten. De van oorsprong importeur van fruit heeft het assortiment teruggebracht naar 25 producten en handel in exoten daarmee afgestoten. Het Spaanse Anecoop heeft recent een vestiging in Rusland geopend.

Ook het Productschap Tuinbouw constateert dat er kansen liggen in Rusland. De Russische overheid promoot de lokale tuinbouw, maar door de crisis zijn diverse investeringsplannen in de ijskast gezet. Op ongeveer 2.000 hectare wordt onder verouderd glas geteeld. De meest geteelde groenten onder glas zijn de korte augurkachtige komkommer en tomaten.

Paprika wordt steeds meer gegeten. Het product wordt in Rusland nauwelijks onder glas geteeld vanwege een te laag rendement. Als één van de weinige groenten liet de Nederlandse paprika een exportstijging naar Rusland zien in 2009. De maanden mei en juni zijn voor paprika de belangrijkste exportperiodes in de handel naar Rusland.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.