Home

Achtergrond 190 x bekeken 3 reacties

Rundvlees met een verhaal

Anoniem Vlees ligt onder vuur, maar voor vlees met een verhaal is er zeker ruimte.

Vlees ligt onder vuur. Het eten van vlees wordt vaak neergezet als milieuvervuilend. En een van de ambtelijke werkgroepen, die vorige week hun bezuinigingsvoorstellen hebben gepresenteerd om de staatskas weer op orde te krijgen, zet de vleestax weer nadrukkelijk op de agenda. Of in de vorm van een heffing van 85 cent per kilo vlees. Of door verhoging van het btw-tarief van 6 naar 19 procent.

Vlees heeft dus op zijn minst een imagoprobleem. Dat zegt ook de directeur van de Vereniging van Keurslagers in deze Boerderij. Over het Nederlandse rundvlees zegt hij dat de vleesveehouders het qua duurzaamheid goed doen, maar dat hij het verhaal mist. ‘We geven nauwelijks achtergrond bij het vlees’. Dan verwijst hij naar bijvoorbeeld de vleesveefederatie in Schotland die de marketing (het verhaal) van hun rundvlees goed voor elkaar hebben.

Vlees met een verhaal, daar moet het dus naartoe. Luister maar naar de spotjes van Wakker Dier over kipfilet dat goedkoper is dan kattenvoer. ‘Wat voor leven denk jij dat zo’n dier heeft gehad?’ Indirect is het een oproep naar de sector om vlees te produceren met een goed verhaal in plaats van de anonieme bulk.

Vion heeft dit begrepen. Samen met de Dierenbescherming en Albert Heijn gaan ze varkensvlees met een verhaal produceren. ‘Verduurzaming van gangbaar’ noemt Vion zijn concept Good Farming Star. Vleesvarkens krijgen meer leefruimte en speelmateriaal; beerbiggen worden niet gecastreerd. Op de verpakking zit het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming met een ster. De Volwaard-kip is een zelfde initiatief voor kippenvlees dat al sinds begin 2007 in de schappen ligt.

Langzaam maar zeker komt er dus meer vlees met een verhaal. Maar na kip en varken is nu toch echt rundvlees aan de beurt. De consument zit er op te wachten volgens de Keurslager-directeur. Een betere stimulans is er niet.

Foto

Rochus Kingmans

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Rochus de vraag ia komen de extra kosten en moeite uit het vlees met >een verhaal< of verwordt het na enkele jaren tot >ordinaire bulk< met een verhaal? In dit laatste geval wordt de boer er weer niet beter van, waarom niet een >vlees merk< van boer en retailler samen dat niet gecopieerd mag worden zonder 'lid van de club" te zijn?
    Verder vlees tax kan nooit een bezuiniging zijn!! Het is een ordinaire belasting verhoging van de CU om niet tehoeven bezuinigen, die zal leiden tot een omzet daling en dus minder oplevert dan berekent en tevens werkgelegenheid gaat kosten.

  • no-profile-image

    Fons Pessers

    Bij het limousinstamboek hebben enkele leden een promotieteam gevormd om informatie te geven aan de consument over het limousinrund en het limousinvlees. Zie www.puurnatuurvlees.nl Het team bestaat uit: 2 limousinhouders met vleesverkoop aan huis, 1 organisatieman met als hobby limousin-topfokker, 1 slager die wekelijks 10 limousin-stieren verkoopt in 3 winkels 1 restaurant-leverancier met zelf een limousinfokkerij. Bij het opstarten was ondersteuning van een P.R. dame met ervaring bij grote landelijke damesbladen en een reclamebureau.
    Er moet nog wel het een en het ander gebeuren zoals een convenant en hoe kun je zonder budget toch onder de aandacht komen? Maar het begin is gemaakt en tot dusver mag het resultaat er zijn.

  • no-profile-image

    dhr. J. Brooijmans

    Uw wordt op uw wenken bediend.
    LTO is i.s.m. de vleesveestamboeken bezig met een haalbaarheidsonderzoek naar marktkansen voor een Premium label NL voor kwaliteitsrundvlees.
    Hieronder komen duidelijke garanties te liggen.

Of registreer je om te kunnen reageren.