Home

Achtergrond 216 x bekeken

Provimi wil zich puur richten op veevoer

Provimi wil zich volledig toe gaan leggen op ontwikkeling en vermarkting van veevoer.

De divisie die voer voor huisdieren produceert zal worden afgestoten. Directeur Ton van der Laan ziet weinig logica in aanhouden.
Provimi behaalde in 2009 het grootste deel van de omzet in de agrarische sector: 1,5 miljard euro. De divisie die voer voor huisdieren maakt realiseerde 230 miljoen euro. Volgens Van der Laan past "petfood" minder bij Provimi omdat het een consumentenmarkt is.

Consumentenmarkten zijn grilliger dan markten waar zakelijke klanten kopen. De divisie verkocht overigens in 2009 9 procent meer voer voor huisdieren. Ook de komende tijd denkt Provimi groei te kunnen bewerkstelligen, en dan vooral in Midden-Europa waar voeding kopen voor huisdieren in opmars is.

Provimi verkocht 10 procent minder mengvoeder en 11 procent minder premixen en specialiteiten. Het bedrijf denkt dat de daling samenhangt met een focus op het topsegment van de markt en lagere inkomens voor boeren. In Polen werd een groot overschot aan graan geoogst waardoor de vraag daalde.

Provimi verliet 6 november 2009 de Euronext-beurs en is momenteel eigendom van KoroFrance, een bedrijf dat indirect wordt gecontroleerd door investeringsfondsen.

Of registreer je om te kunnen reageren.