Achtergrond 117 x bekeken

PVV zakt, maar wel steun voor standpunten

De PVV van Geert Wilders staat wel lager in de peilingen dan voorheen, maar veel standpunten van de partij worden wel gedeeld door grote groepen Nederlanders.

De inzet om de eigen bijdrage in de zorg niet verder te verhogen en het aantal koopzondagen niet te beperken, kunnen op steun rekenen van kiezers van eigenlijk alle partijen.

Dat stelt opiniepeiler Maurice de Hond die keek naar de steun voor punten uit het verkiezingsprogramma van de PVV. Alleen afschaffing van tbs en de Eerste Kamer lijken gezien de reacties "echte'' PVV-punten. Uit de peiling bleek vandaag dat 31 procent van de Nederlanders hoopt dat de PVV in de regering komt.

Net als CDA en VVD wil de PVV niet tornen aan de hypotheekrente, met de VVD heeft de partij van Wilders gemeen dat migranten pas na tien jaar de Nederlandse nationaliteit zouden mogen krijgen. De aanhang van beide partijen wil ook af van de 80-kilometerzones op snelwegen. Voor het veranderen van de gangbare veehouderij en het pleidooi om de rol van de koningin te veranderen, vindt de PVV aansluiting bij stemmers op linkse partijen.

In een eerdere peiling van De Hond kwam de PVV deze week uit op achttien zetels, twee minder dan de week ervoor. De partij heeft nu negen zetels in de Tweede Kamer. PvdA, CDA en VVD kwamen uit op respectievelijk 33, 27 en 30 zetels.

De peiling van De Hond wordt via internet gehouden onder ten minste 2500 mensen, uit een steekproef onder ruim 40.000 personen die zich ooit voor zijn panel hebben aangemeld. De peildagen zijn vrijdag en zaterdag.

Administrator