Home

Achtergrond 74 x bekeken

Luchtvaart normaliseert langzaam

Schiphol raakte gisteren weer enigszins in gewone doen na dagen van annuleringen, teleurgestelde passagiers, massale overnachtingen achter de douane en een ongebruikelijke doodse stilte in vertrek- en aankomsthallen.

De luchthaven verwachtte dat in de nacht van gisteren op vandaag geen gestrande passagiers meer op een veldbed de nacht doorbrengen achter de paspoortcontrole.

Nederlandse luchtvaartmaatschappijen pikten hun dagelijkse schema's weer op, zo goed als dat kon. De KLM liet weten dat in elk geval alle intercontinentale vluchten volgens een normaal woensdagschema zouden worden uitgevoerd en 70 procent van de vluchten binnen Europa. Ook Transavia vloog weer tussen Europese bestemmingen terwijl Martinair lange afstanden vloog en het contact met bestemmingen in Groot-Brittannië via de lucht herstelde.

Daarmee kwam langzaam een einde aan de praktische gevolgen voor de luchtvaart van de sluiting van het luchtruim sinds donderdag vanwege het stof uit de vulkaan op IJsland. De sluiting heeft de luchtvaartbranche volgens een schatting 1,3 miljard euro gekost. Voor de luchtreizigers bestond de schade vooral uit ergernis en wanhoop.

Luchtvaartmaatschappijen hadden woensdag nog hun handen vol aan het inhalen van achterstanden, voor zover mogelijk. Onder andere binnenkomende intercontinentale vluchten waren "overvol''. De nood was zo hoog dat zelfs stoelen voor het cabinepersoneel bezet werden door passagiers.

Lang niet alle reizigers zijn al op weg. Reisorganisatie TUI liet weten nog ongeveer tweeduizend gestrande klanten te hebben. Op Bali bivakkeerde nog een grote groep gestrande Nederlanders die met diverse reisorganisaties op stap zijn.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.