Home

Achtergrond 504 x bekeken 24 reacties

LTO Noord wil geld steken in boerensupermarkt

Het idee om verse land- en tuinbouwproducten via een boerensuper te vermarkten vindt weerklank bij steunfondsen voor duurzame landbouwinnovatie.

Frans van de Lindeloof van LTO Noord Fondsen zei vandaag op een bijeenkomst van LTO Noord Overijssel dat de fondsen in principe bereid zijn geld te steken in nieuwe afzetprojecten voor landbouwproducten.

Publicist Dick Veerman (Foodlog.nl) voert al lange tijd campagne voor de oprichting van een boerensuper. Hij zei vandaag het goed mogelijk moet zijn om met 30 miljoen aan investeringen zo’n concept uit te werken.

Van de Lindeloof zegt dat LTO Noord Fondsen zo’n bedrag zeker niet zal ophoesten. Het idee van de boerensuper wordt met verschillende partijen besproken. Veerman wil dat ook burgers investeren in de super.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Dick je hebt me overtuigd. Helaas boeren die werk uit handen geven zijn dun gezaaid. In jouw idee moeten ze dit doen en ze moeten de >top cat in town< inhuren om te slag en dit kost GELD.

  • no-profile-image

    Boerderij

    Het lastigste is de kleinschaligheid. Zelf verkopen wij eigen varkensvlees uit de vriezer, netto kostprijs is 6 euro / kilo. Zonder vriezer (vers!) komt daar nog minimaal een euro bij op vanwege verliezen. Wil je nog wat van je uren, investering terugzien, dan kom je al snel op 8 euro per kilo. Supermarkten zitten jaarrond gemiddeld op € 6,25. Ook onze plattelandsklanten vergelijken hiermee. Doe je best.

  • no-profile-image

    student

    @ Henk, lonneker. Wim, groene hart verwoord het mooi, die boerensuper kan nooit concurreren met een AH of dergelijke. Uit eindelijk gaat het maar om een ding en dat is de laagste prijs. Die 30 miljoen is weggegooid geld. En als laatste, Boeren die niet via faire milch leveren, zijn die dan niet duurzaam? Wat interesseert die consument dat nou.

  • no-profile-image

    Han

    Uit de reacties proef ik dat de boeren weer eens het WIEL willen uitvinden. Niet doen, ga om tafel met een superketen(tje) en probeer met die mannen tot een oplossing van het gezamenlijke probleem te komen. Het probleem is na het internationaal schijnt >de consument< wil weten waar zijn hutspot vandaan komt!!! De >uitdaging< is nu om de hutspot uit het naburige dorp een betere prijs mee te geven dan die van Verweggistan. Hiervoor is en >echte< retailler nodig die de markt toch al bedient en naam heeft. Het opzetten van een bescheiden Super keten kunnen de boeren wel dragen, maar de volgende stap kost meer geld en moeite dan de eerste. Willen en kunnen de boeren en tuinders dat ophoesten?? Ik heb mijn twijfels er zijn al meer goede initiatieven van boeren met betrekking tot meer schakels in de keten gesmoord in de concurentie met de bestaande collega concurenten.

  • no-profile-image

    Han

    Ik denk dat er in de reacties voldoende ideeen zitten om een mix te maken tussen super, web shop en boerderij winkel. Zijn de boeren en tuinders serieus dan moet het lukken. Niet wachten tot de financiele buffer is gesmolten. Er is een goed concept nodig en veel aanloop kapitaal. Misisschien kunnen de Welkoop winkels als basis dienen voor een food en non food supermarkt??

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Han, voor zover ik mag spreken van 'mijn' boerensuper: dat is een professioneel uitgedachte. Hij moet een functie hebben als winkel tussen het bestaande aanbod. Als hij voor consumenten geen beter alternatief is, heeft het geen zin. En wees gerust: dit krijg je alleen van de grond met doorgewinterde retailmensen.

  • no-profile-image

    gerrie

    Hallo vleesverkoper, dat komt doordat al die tussenhandelaren en supers de boer uitknijpen. Dus gewoon flink hard terugknijpen. Het verschil tussen ambachtelijk vlees en supermarktvlees is goed proefbaar. Uit de supermarkt is het vaak niet te pruimen en zit aan het varkensvlees een knoflooklucht of een berensmaak of er loopt een heel glas water uit. Dus gewoon beginnen met boerensupers. Prima initiatief.

  • no-profile-image

    Henk

    Niet alleen het idee is uitstekend, ook de markt is er klaar voor.
    Consument wil betalen voor een duurzaam product, vertel gewoon hoe je produceert en wat je eraan doet om duurzaam te produceren.
    Onder duurzaam verstaat de consument ook tegenwoordig een faire prijs voor de boer.
    Kijk naar het succes van de duitse faire milch preis (melkpakken)
    Hiervan weet meer dan de helft van de duitse consumetnen dat de boer 0,40ct per liter krijgt en op een duurzame manier produceert
    In Amerika heb je Peters Farm.

    Dee markt is er klaar voor

  • no-profile-image

    Wim

    Wanneer de burgers ook investeren in de super zullen zij als consumenten ook niet snel zwichten voor de verleidingen van de kilo knallers!!

  • no-profile-image

    geen boer

    dat gaat een hele moeilijke worden. Je komt niet zomaar aan een beetje omzet van de gevestigde supers, maar aan de kern van hun bestaan; dagelijkse levensmiddelen. En de jarenlang fijngeslepen efficientie van vooral AH heb je één twee drie niet bereikt. En de supers zijn niet vies van een prijsoorlogje. Maar vooruit: laten we eerst eens proberen een lijstje te maken waar zo'n boerensuper aan moet voldoen, daarna eens kijken waar eventueel kapitaal vandaan zou kunnen komen, en dan het moeilijkste; is het long-term winstgevend te maken? Voorzetje: 1) prijzen niet hoger en kwaliteit niet lager dan bestaand 2) het hele pakket verse levensmiddelen dient verkrijgbaar te zijn (zuivel, vlees, brood, etc) 3) misschien in de vorm van een franchise-formule, waarin ieder franchise-nemer zelf lokaal z'n bevoorrading regelt?

  • no-profile-image

    jan

    Goed plan van LTO Noord. Ik stel voor om geen personeel aan te nemen maar de agrarische aandeelhouders in toer-beurt de winkel te laten runnen en te ervaren naar wat de consumenten vragen. Dat is winst. Dan hoeft die super op zichzelf al niks meer op te leveren.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Als een Boerensupermarkt wordt opgestart, moet dat natuurlijk professioneel gedaan worden!!!... In de stadt of aan de rand van de stadt heeft in beide gevallen voor en nadelen. Maar als men kiest voor groot, begin dan buiten de stadt, met de mogelijkheid voor uitbreiding, ruim voldoende parkeergelegenheid. Als men dan een boerenversmarkt opzet met kwalitatief hoogwaardige producten en scherpe prijzen, garandeer ik een zeer grote kans van succes!!!... Samenwerken met de middenstanders geniet mijn voorkeur. De grote bestaande super's moet je gewoon een poepje laten ruiken en laten zien hoe het moet!!!... Afhankelijkheid zo veel mogelijk vermijden!!!... Help your self !!!!!..... Succes Dick!!!

  • no-profile-image

    John

    om te beginnen moet de boeren supermarkt voor de zelfde tarieven in kunnen kopen bij de verwerkers als de bestaande supermarkt.. door verder de kosten laag te houden blijft er winst over voor de boer!

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Beste John, uit Brabant. De boerensupermarkt moet zoveel mogelijk zelf doen, daar is de winst!!!... Campina, Greenery en Vion moeten buiten spel blijven!!!... Persoonlijk zie ik het wel zitten, maar we moeten niet via Keulen naar Aken gaan. De huidige agrarische ondernemer moet ook Koopman zijn/worden!!!... Nogmaals; help your self!!!... groetje's, piet

  • no-profile-image

    Han

    Ihet nodig een >Nieuwe Supermarkt keten< op te tuigen of is een nauwe samenwerking met een bestaande keten ook mogelijk. In het ene geval moeten de boeren zich een plaast tussen de groten bevechten in het andere is het een kwestie van een bestaande plaats uitbouwen en verbreden. De keuze is aan de boeren. Ik wil alleen nog wijzen op het CHIPS en Frites avontuur van decennia geleden, dat de boeren ook verloren hebben van de gevestigde orde.

  • no-profile-image

    jan

    dit idee heb ik 10 jaar geleden al gezegd op een nvv vergadering, zoiets is al in belgie een hele grote boeren markt.

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Jan. en hoe is het die Belgische boeren vergaan? Kunnen de Nederlandse er nog van leren?

  • no-profile-image

    john

    waarom kan een boeren super niet concureren met een appie om de hoek? als ik een super mag openen op mijn erf doe ik het meteen, een 1 hectare opofferen aan parkeerplaats, de oude koeienstal ombouwen naar winkel in het achterhuis een kinderopvang met kleindieren en buiten een kinderboerderij. Verder natuurlijk een skybox met uitzicht op mijn zeugen biggen en vleesvarkens. Doordat ik geen 150 euro per m2 huur hoef te betalen voor mijn toplocatie in het centrum kan ik mijn producten goedkoper aanbieden en personeel kan gezocht worden in de boeren die deelnemen in de winkel. of een gezinslid nu gaat werken buitenshuis of in de winkel maakt voor velen niet zo heel veel uit. Er zijn echt wel kansen voor een boerenwinkel zolang het er maar een per dorp is of enkele per stad.. als de boerewinkels elkaar ook weer dood gaan concureren is het einde zoek!

  • no-profile-image

    Hans

    Bij ons was laatst op TV een groep biologische groente en fruit-telers in Sao Paulo die een web-winkel hebben geopend. Via de pc kun je je bestelling doen en worden de biologische groenten en fruit 2 maal in de week thuis bezorgd. Op de site staan alle aanbiedingen en kun je ook zo aanpassen zowel voor leverancier als afnemer Dus ipv een super heb je een inpakstation. Het liefst met zand aan de wortels en evt een levende rups in de sla, nog verser dan "super-vers" Doordat de lijn producent - consument korter is komen de producten "gaver" bij de klant aan dan wanneer hij ze uit de super moet halen, er is nl. een schakel tussen uit gehaald. Bovendien komen die klanten niet meer in de super om groente en fruit te kopen en worden ze ook niet verleid. Volgens mij is zoiets ook wel uit te breiden naar biologisch vlees en zuivel toe. Ok de Braziliaanse eetgewoontes zijn anders, men is veel veeleisender dan in NL, de basis is rijst en bonen en men eet 2 maal daags warm, tussen de middag serveert het bedrijf waar men werkt de warme maaltijd en 's avonds doen ze het thuis nog is dunnetjes over, als ze niet uitgaan om pizza te eten. Iedere buurt heeft zijn padaria's, warme bakker, waar je 's morgens vanaf 5.30 6.00 uur je warme broodjes kunt halen, en waar je dan ook maar tevens je gesneden ham en kaas en melk in zakjes ook maar meeneemt. En dan nog wat, in de Favela's , bij de armen en midden klasse wordt minstens net zo goed gegeten.

  • no-profile-image

    frans

    Alle ledenkapitaal bij de fabrieken uit laten keren en albert heijn opkopen
    Ben je in 1 keer klaar

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    @Han, ondergetekende vertelde ook nog iets over supers en de boercode. De aanwezige retailman in het panel kon zich er zeer in vinden. Natuurlijk moet er ook iets gebeuren met supers en die willen dat ook.
    @John: die boerensuper moet in de stad komen. Daar zit de omzet. Maar je hebt volkomen gelijk: het gaat erom de kosten van het winkelsysteem en de m2 te minimaliseren.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Dick Veerman, hij moet niet in het centrum, net erbuiten, waar mee voldoende parkeerruimte heeft.
    En zet het verzorgd op(zie steeds vaker medewerkster met een taalgebruik/kauwgom...kriebels)
    Stukje uitleg bij product op borden of zo.

  • no-profile-image

    Joost

    Naar aanleiding van de reactie van Hans uit Brazilie,
    Deze webwinkels hebben we in Nederland ook al. Deze partijen kopen lokaal hun producten in en kunnen het inderdaad vers bij de klant leveren.
    Voorbeeld is www.farmersfoodonline.nl
    Dit bedrijf bezorgt nog lokaal ivm vers producten,maar droogwaren kunnen landelijk worden bezorgd.
    Het aantal consumenten die dergelijke initiatieven aanspreekt is groeiende.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Beste Dick, er valt veel te leren van doorgewinterde retailmensen, dat ben ik roerend met je eens!!!... Maar van de middenstanders inclusief de marktkooplieden misschien nog meer!!!... Die staan en werken in het midden van de consument, die kennen hun pappenheimers. groetje's, piet.

Laad alle reacties (20)

Of registreer je om te kunnen reageren.