Home

Achtergrond 129 x bekeken

Groothandel werkt aan nieuwe formule groentezaak

Vijf grote groothandelsbedrijven in groente en fruit ontwikkelen een nieuwe formule voor speciaalzaken, met de naam De Groenste Winkel.

Volgens Frugi Venta, brancheorganisatie van handelaren en begeleider van het project, zal de formule onderscheidend zijn op gebied van kwaliteitsbeleid en benadering van afnemers. "Het moet onderscheidend zijn van groentewinkels om een succes te worden", zegt secretaris Leo Welschen. Deelnemende bedrijven in de groothandel en detailhandel moeten voldoen aan een erkenningsregeling. Samenwerkingsafspraken zijn zo af te dwingen.

De deelnemende groothandelsbedrijven willen nog niet reageren op de plannen. Dick Meulblok, voorzitter van de koepel voor groentespeciaalzaken ADN, is blij met het initiatief omdat het marktaandeel van de groenteboer terugloopt. "Als de kleinhandel een probleem heeft, is dat ook een probleem voor de groothandel. Er zijn verschillende initiatieven, maar de groothandelaren nemen nu het initiatief om de kleinhandel een injectie te geven."

Wat de toegevoegde waarde van de nieuwe formule wordt, is niet bekend. Een woordvoerder van deelnemer Van Aarle uit Schijndel zegt dat de Groenste Winkel niet een biologisch concept is, maar draait om een breed assortiment Nederlands en importproduct. Wel staat het vakmanschap van de groenteman in het concept centraal, blijkt uit een financieringsaanvraag bij het Productschap Tuinbouw voor 50.000 euro. De proef slaagt als in de winkels 30 procent meer wordt omgezet. In de markt is ruimte voor 150 vestigingen met de formule.

Of registreer je om te kunnen reageren.