Home

Achtergrond 143 x bekeken

'Files op A15 nog niet lang genoeg'

De files op de havensnelweg A15 zijn door de economische crisis nog niet lang genoeg.

Veel bedrijven laten hun personeel en vracht nog steeds liever in de file staan dan dat ze chartertreinen, een hotel op de Maasvlakte en vrachtvervoer over water gebruiken. Volgens directeur Laurens Schrijnen van De Verkeersonderneming is het omslagpunt wel dichtbij.

Uit een rondgang langs verschillende ondernemers en organisaties die alternatieven verzinnen voor het vervoer over de A15, de slagader van de haven Rotterdam, blijkt ook dat de orders nog niet binnenstromen. De belangstelling is er, maar dat levert tot nu toe weinig contracten op. "De kosten voor het gebruiken van alternatieven wegen nog niet op tegen het in de file staan van medewerkers en vracht'', aldus Schrijnen in een interview met ANP. Zijn organisatie is in het leven geroepen om de files op en rond de A15 te verminderen.

Wat betreft de files worden de ondernemers in de haven volgens Schrijnen nu nog 'gered' door de crisis. "Maar dat blijft natuurlijk niet zo, nu de economie weer wat aantrekt.'' Hij verwacht dat het omslagpunt binnen afzienbare tijd plaatsvindt, door de aanleg van de Tweede Maasvlakte en de aankomende werkzaamheden aan de havensnelweg. Deze combinatie levert naar verwachting grote fileproblemen op.

Dagelijks zijn er tijdelijk achtduizend extra arbeiders te vinden in de haven, die hard werken aan de aanleg van de Tweede Maasvlakte. In 2013 moet de eerste containerterminal operationeel zijn. Daarnaast is naar verwachting eind dit jaar het contract om de A15 te verbreden rond. Rijkswaterstaat is nu bezig met een aanbestedingsprocedure waar bedrijven op kunnen inschrijven. Mogelijk gaat de eerste schop eind dit jaar of begin volgend jaar de grond in.

Het overtuigen van bedrijven was een zorgpunt voor de Verkeersonderneming, aldus Schrijnen. Het kost tijd, geeft hij toe, maar "alle beetjes helpen en niets doen is ook geen optie.'' In het afgelopen jaar is vooruitgang geboekt. Volgens hem zien bedrijven bijvoorbeeld steeds meer brood in collectief personenvervoer.

Bedrijven worden ook op andere manieren gestimuleerd na te denken over alternatieven voor het wegvervoer. Zo mogen ondernemers die zich op de Tweede Maasvlakte vestigen slechts 35 procent van hun vracht via de weg vervoeren. In de rest van de haven is dat veel meer. Daarnaast is er het project Spitsscoren, waarmee op de A15 ruim vijfhonderd personenauto's uit de spits zijn gehaald, aldus Schrijnen. Mensen die meedoen met het project, krijgen geld als ze de spits mijden.

De Verkeersonderneming wil het spitsverkeer op de A15 met 20 procent verminderen. Tot nu toe heeft het samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam daarvan in ieder geval 5 procent gerealiseerd door spitsmijders. Hoeveel andere projecten, die De Verkeersonderneming ondersteunt, bijdragen aan het verminderen van de files, kon Schrijnen niet zeggen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.