Home

Achtergrond 105 x bekeken

Brits warenhuis koppelt melkprijs aan welzijn dieren

Het Britse warenhuis en voedingsbedrijf Marks & Spencer (M&S) wil in de verkoopprijs van melk en de melkprijzen voor de aan haar leverende boeren een koppeling leggen met het welzijn en de gezondheid van de dieren.

Marks & Spencer schakelt daarbij een onafhankelijk bureau in om audits uit te voeren op de boerenbedrijven.

"Elk bedrijf dat verse melk levert aan M&S wordt bezocht door deskundigen. We hebben ook een aantal discussiebijeenkomsten gehouden met alle boeren om er voor te zorgen dat ze het eens zijn met deze regeling", aldus een woordvoerder van M&S. In overleg met de consultants is een formule opgesteld om factoren rond welzijn en gezondheid in de melkprijs te calculeren.

Marks & Spencer is daarmee één van de grote Britse winkelketens die de banden met 'hun' melkveehouders verder aantrekken. Tesco, Asda en Sainsbury’s werken op dezelfde manier intensief samen met een melkveehouderspool. Onlangs heeft Asda haar pool ingekrompen maar de premie voor de overblijvende veehouders wel verhoogd.

Of registreer je om te kunnen reageren.