Home

Achtergrond 77 x bekeken

Beter Pasen voor supermarkten

Supermarkten hebben de afgelopen tijd iets meer paasbroden, paaseitjes en andere paasartikelen verkocht dan vorig jaar.

Onderzoeksbureau GfK publiceerde donderdag de supermarktkengetallen van het eerste kwartaal van 2010. Daaruit bleek dat de paasomzet met 713 miljoen euro licht hoger was (0,7 procent) dan vorig jaar.
In de eerste drie maanden van dit jaar was de supermarktomzet 2,4 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De gestegen inkomsten met Pasen buiten beschouwing gelaten – de paastijd viel vorig jaar in het tweede kwartaal – bedraagt de groei 1,4 procent.

Het aantal winkelbezoeken is afgelopen kwartaal nauwelijks toegenomen. Wel steeg de omzet per kassabon met 1,2 procent naar 22,01 euro.

Consumenten lieten zich bij hun keuze voor een supermarkt sterk beïnvloeden door lage prijzen en aantrekkelijke aanbiedingen. Uit het onderzoek van GfK blijkt dat zij daar meer waarde aan hechten dan aan een ruim assortiment en een nette winkel. Het voordeelaspect was echter nog niet zo belangrijk als tijdens de prijzenoorlog in 2004 en 2005.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.