Home

Achtergrond 231 x bekeken

AH: omzet biologische groente stijgt 12 procent

De verkopen van biologische groente groeide bij de winkels van Albert Heijn in 2009 met 12 procent.

Dat stelt de marktleider desgevraagd. Daarmee is Albert Heijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de landelijke groei van biologische agf van 8,8 procent.

De groei lijkt uit twee elementen te bestaan. Zo is het aantal winkels gestegen in 2009 van 824 naar 835. De groei lijkt vooral het gevolg van de campagne Puur en Eerlijk, waarin de keten duurzame producten sterker promoot in de winkels. Voor groente zijn dat vooral biologische producten. De keten voerde bij de introductie van het label in 2009 een uitgebreide mediacampagne.

AH heeft een stevig marktaandeel in de afzet van biologisch. Volgens eerdere cijfers ligt het aandeel van de keten onder supermarkten op circa 60 procent. Toch is de keten in de breedte van het biologische assortiment voorbij gestreefd door andere ketens.

Plus, Jumbo en Super de Boer hebben meer biologische producten in het assortiment, bleek uit de EKO-telling van 2009.

Volgens ketenmanager biologisch groente Arend Zeelenberg vertonen ook andere Nederlandse ketens sterke groei in groenteafzet.

Of registreer je om te kunnen reageren.