Home

Achtergrond 268 x bekeken 1 reactie

VDMA: Handen af van chiptuning

Met een eenvoudige chip het vermogen van een trekker omhoogbrengen. Het lijkt mooi, maar het kan gigantische juridische gevolgen hebben volgens het Duitse VDMA.

Volgens VDMA, de Duitse overkoepelende organisatie van machinefabrikanten, kunnen de consequenties van tuning-acties ingrijpend zijn. Slechts weinigen zijn zich van de risico’s bewust volgens verkeersspecialist Andreas Schauer, verkeersexpert bij VDMA in Frankfurt: "De laatste tijd zijn in Duitsland verschillende gevallen van illegale chiptuning bekend geworden, waarbij de gevolgen voor de betrokkenen pas duidelijk werden toen het al te laat was.”

Verzekering

Door technische verandering aan een trekker of zelfrijdende machine, zoals het chiptunen of het verhogen van de maximumsnelheid, vervalt de typegoedkeuring. Doordat de prestaties van de motor worden verhoogd, veranderen namelijk ook de uitlaat- en geluidsemissies ten opzichte van de niveaus van de oorspronkelijke typegoedkeuring. Het rijden zonder deze typegoedkeuring is strafbaar, maar lastig te controleren. Op het moment dat er echter een aanrijding ontstaat en de verzekeraar ontdekt dat de trekker niet meer origineel is, dekt deze de schade niet. Daarnaast is het rijden zonder verzekering een strafbaar feit, dat in Duitsland kan leiden tot gevangenisstraffen van maximaal een jaar. "Boeren die met een gechipte trekker de weg opgaan, nemen gigantische juridische en zakelijke risico’s. Het is gewoon onverantwoord", aldus Schauer. In Nederland speelt het probleem niet, omdat trekkers hier niet over een individuele toelating beschikken.

Foto

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.