Home

Achtergrond 116 x bekeken

Transparantie ligt niet zo simpel

Ambtenaren in Nederland en in Brussel bestuderen prijsvorming in de zuivelketen. Het is de vraag of meer transparantie wel kan én of dat wel gunstig is voor de boer.

De Europese Commissie heeft een High Level Committee on Milk in het leven geroepen om prijsvorming in zuivelketens te bestuderen. De werkgroep moet nadenken over het langetermijn-zuivelbeleid en vergadert maandelijks. Eind juni moet er een advies liggen. Samen met andere onderzoeken op mededingingsvlak gaat dit naar verwachting voor eind 2010 een voorstel voor nieuwe wetgeving opleveren.

Zuivelketen niet transparant

Uit de serie Waait het of stormt het? van Dick Veerman, van het Agrarisch Dagblad, blijkt ook dat het niet een kwestie is van de zwartepiet schuiven naar de supermarkten, de tussenhandel of de verwerkers. Iedere speler heeft een functie en iedere speler is op zijn eigen manier ook kwetsbaar. Een opeenstapeling van deelstrategieën en 'foutjes' in de keten en de markt maken bij elkaar opgeteld een erg ondoorzichtig systeem. Transparantie in de keten: het is gemakkelijk gezegd maar lastig te realiseren.

Is transparantie wel wenselijk?

Maar nog afgezien van de vraag hoe meer transparantie mogelijk is, speelt zelfs de vraag of transparantie wel wenselijk is voor boeren. Daarover zijn deskundigen het namelijk niet eens. ‘Prijstransparantie in de voedingsketens is wel en níet goed voor de prijzen die boeren en tuinders voor hun producten ontvangen’, kopte Boerderij naar aanleiding van de hoorzittingen in de Kamer. Volgens wetenschapper Laurens Sloot valt er in het geval van transparantie weinig meer te onderhandelen, terwijl onderhandelingen juist tot prijsoptimalisatie voor alle schakels leiden.
Andere wetenschappers delen die mening niet. Duidelijkheid over wat iedereen verdient vergroot het vertrouwen van de schakels in elkaar en bevordert de samenwerking, bijvoorbeeld over prijsacties in supermarkten. Voorwaarde is wel dat concurrentieregels worden aangepast. Bij meer transparantie zou volgens Kuiper ook duidelijk worden dat de tussenhandel de hoogste marges haalt. Dat komt doordat die de meeste kennis heeft van de markt en daarvan het meeste profijt kan trekken.

terug naar discussie »

Of registreer je om te kunnen reageren.