Home

Achtergrond 405 x bekeken

René en Marco Hendriks

WINNAAR AGRARISCH ONDERNEMER 2010
René en Marco Hendriks
Orchideeënkwekers in Monster

BEDRIJFSGEGEVENS
Bedrijfsnaam:
Opti-flor
Oppervlakte:
9 hectare kas op drie locaties
Productie:
70.000 Phalaenopsis orchideeën per week, waarvan 40.000 standaard-assortiment, 22.000 Grandi-flora en 8.000 Multi-flora
Medewerkers:
80 full-time krachten

Toen René (46) en Marco (43) Hendriks in 1999 de tomatenteelt vaarwel zeiden wilden ze verder gaan met een kleinschalig sierteeltbedrijf. Ruim tien jaar later moeten ze toegeven dat dit niet is gelukt. De orchideeënkwekerij kan anno 2010 echt niet meer als kleinschalig omschreven worden. "Ondernemen zit ons nou eenmaal in het bloed", zegt René. "We wilden verder en hoewel grootte zeker niet het belangrijkste is zagen we goede kansen in de markt." Die kansen hebben ze met beide handen gegrepen. De kwekerij heeft een totale omvang van 9 hectare, verdeeld over drie locaties. Onder de merknaam Opti-flor leveren ze drie variëteiten Phalaenopsis. Dat is meteen één van hun onderscheidende eigenschappen. Naast het standaard-assortiment, dat de meeste kwekers leveren, produceren ze Multi-flora orchideeën, met extra veel bloemen, en de extra grote Grandi-flora plant. Die laatste is door de neven zelf ontwikkeld. ”We proberen steeds nieuwe producten te ontwikkelen. Wij maken wat andere kwekers niet kunnen of willen maken.” Een goed voorbeeld daarvan is de Singolo, een kleine, éénbloemige Phalaenopsis die Opti-flor vorige week heeft gepresenteerd.

De ondernemers willen niet alleen op het gebied van productontwikkeling vernieuwend zijn. Ook op technologisch vlak zijn de neven continue bezig met innovatie. "Je ziet veel gebeuren in de markt en daar wil je op inhaken", stelt René. "We werken sinds kort bijvoorbeeld met een track and trace-systeem om precies te kunnen volgen wat elke partij kost en opbrengt. Een ander voorbeeld dat we nu aan het testen zijn is de plantengroeicel, een soort vaas waarin we de plant telen. Daardoor kunnen we meer produceren per vierkante meter en kunnen we de kwaliteit beter bewaken." Bij deze innovaties werkt Opti-flor altijd samen met de leveranciers. "We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Zo kunnen we kennis delen, bovendien vinden we het belangrijk om goed samen te werken met onze leveranciers." Samenwerking is één van de stokpaardjes van de telers, die de interne en externe organisatie van het bedrijf als belangrijke succesfactor zien. De ondernemers vinden het belangrijk om een goede werkgever te zijn. Ze proberen hun personeel, tachtig man in totaal, veel verantwoordelijkheid te geven. "We proberen open te zijn naar onze medewerkers en mensen de ruimte geven om mee te denken. Ons managementteam heeft veel vrijheid", zegt Marco. Naar buiten toe hechten ze veel waarde aan samenwerking met leveranciers en afnemers, maar ook met collega’s. "We werken met twee collega-kwekers samen. We zagen kansen in de markt, maar hadden niet de productiecapaciteit om daar snel op in te spelen. Met deze samenwerking hebben we toch de kwaliteit die we onze klanten leveren, zeker gesteld."

Die kwaliteit en klantgerichtheid staan altijd centraal binnen het bedrijf. Opti-flor levert elke week aan ongeveer 200 vaste exporteurs, die op hun beurt duizenden detaillisten beleveren. Per week verlaten 70.000 planten het bedrijf, die naar vakhandels, zoals bloemisten en tuincentra, in heel Europa gaan. "Wij richten ons op de klanten van onze klanten, de detaillist dus. Daar willen we graag naamsbekendheid", aldus Marco. Naar de klant toe willen de ondernemers zich vooral onderscheiden op kwaliteit. "We willen consistent zijn in kwaliteit en in levering. We vinden het belangrijk om daarin ook mee te denken met onze klanten en hun vraag in te vullen." De neven willen daarnaast open en transparant zijn. Dat gaat verder dan alleen openheid naar klanten toe. "We willen ook aan de buitenwereld laten zien wat we doen. We doen bijvoorbeeld aan sponsoring van lokale initiatieven en hebben bij onze hoofdvestiging een kijkgat in de gevel gemaakt, met een bankje erbij. Daar zitten regelmatig wandelaars en fietsers." Met het oog op de toekomst willen ze hun blik naar buiten nog verder ontwikkelen. "We willen nog meer marktgericht werken. De groei van de sector vlakt de laatste jaren wat af en daardoor kun je niet meer zomaar een paar hectare bijbouwen om hetzelfde te produceren. We moeten nog beter leren wat de mensen willen en vanuit die vraag redeneren. We willen nog meer in contact komen met onze klanten en daar ons innovatieprogramma en productie op aanpassen. We zijn bezig om de organisatiestructuur te vernieuwen, zodat er meer tijd en aandacht voor innovatie vrijkomt. Als we dat goed doen, en goed inspelen op wat onze klanten willen, is er zeker nog ruimte voor groei."

JURYRAPPORT
Inspirerende werkgevers
De neven René en Marco Hendriks uit Monster zijn toonaangevende ondernemers in de sierteelt. Zij hebben een absolute toppositie bereikt in het orchideesegment. Zij gaan voor een breed assortiment Phalaenopsis van de allerhoogste kwaliteit. Veel boeren en tuinders zijn er inmiddels van overtuigd: de klant is koning. René en Marco laten zich al jaren leiden door deze overtuiging. Kwaliteit, service, logistiek en exclusiviteit zijn kernwoorden uit de missie van deze ondernemers. De neven zijn geen eenlingen. Zij werken intensief samen met andere kwekers en kunnen zo een breed pakket potphalaenopsis leveren aan honderden exporteurs en duizenden tuincentra in heel Europa. De hoge kwaliteit wordt alom geprezen; de planten van Hendriks staan in paleizen en toprestaurants. De wijze waarop met personeel wordt omgegaan, is inspirerend voor de sector. Medewerkers worden gezien als bedrijfskapitaal. Zij krijgen verantwoordelijkheid en kunnen zich ontwikkelen. Dat leidt ertoe dat mensen graag bij René en Marco werken.

Foto

Beheerder AGD

Of registreer je om te kunnen reageren.