Home

Achtergrond 1143 x bekeken

Peter van de Rijdt en Wim Steman

Peter van de Rijdt en Wim Steman
Decoratiegroentelers in Loosdrecht

BEDRIJFSGEGEVENS
Bedrijfsnaam:
Andromeda
Oppervlakte:
8,5 hectare
Productie:
Decoratiegroen
Afzet:
Groothandel en bloemisten
Medewerkers:
4 seizoensmedewerkers en 5 leer/werkplekken

Op het bladgroenbedrijf van Peter van de Rijdt (49) en Wim Steman (45) staan onder andere hangende coniferen met een fijne draadjesstructuur en sierlijke coniferen met elegante draaiingen. De takken en takjes die het duo knipt vinden hun weg meestal in boeketten en kerststukjes. De partners leiden het bedrijf, kwekerij Andromeda, sinds ze het in 1999 bij toeval overnamen. Peter leidde samen met zijn broer jarenlang een fruitteeltbedrijf en was op het moment van overname reïntegratiecoach, terwijl Wim productmanager hard- en zachtfruit was bij The Greenery. Vanwege de verhuizing van The Greenery verhuisde het koppel naar Loosdrecht waar ze het huis kochten van een stoppende kweker. Toen de ernaast gelegen kwekerij te koop kwam, waagden Wim en Peter in 1999 de stap. Peter en Wim opereren op een niche-markt. "Dat betekent dat een paar karren product extra al een groot effect kan hebben op de prijsvorming. Het is ons aardig gelukt een markt te creëren voor meer specifieke producten. Dat is belangrijk want er kan een jaar of acht overheen gaan van stek tot knippen, dus de risico’s zijn bij productontwikkeling groot. Gelukkig leren we de markt steeds beter kennen. Wel merken we dat het steeds moeilijker wordt soorten die voldoen aan onze hoge eisen in voldoende hoeveelheid bij de boomkwekers te kunnen kopen." De twee ondernemers proberen een markt te creëren door bij de bloemist een totaalconcept neer te leggen. Om waarde toe te voegen, denken zij verder dan de directe afzet aan de groothandel of bloemist; het duo probeert te inspireren. "Het gaat uiteindelijk om de toepassing door en de beleving van de eindgebruiker."

Alles wordt op de kwekerij in Loosdrecht met de hand geknipt zodat bij het oogsten van alle takjes en takken vaststaat dat ze de gewenste lengte en kleur hebben. "Het is een arbeidsintensief proces", aldus Wim. "Het is bovendien een proces dat past bij de werknemers." De twee worden in het werk op het 8,5 hectare grote bedrijf ondersteund door vijf zogeheten 'wajongers', jongeren met een sociale en/of verstandelijke handicap. Naast de bedrijfseconomische drive, voelt het koppel ook een maatschappelijke drive. De jongeren volgen een aangepaste opleiding tot assistent-hovenier. Eén dag per week worden lessen gevolgd aan een AOC. Nog eens een dag krijgen ze les op de kwekerij. De overige tijd brengen ze opgedane kennis in de praktijk. Wim: "Het kost tijd en vergt veel geduld maar het geeft betekenis aan het leven. Peter en ik willen iets doen, hoe klein ook, voor andere mensen." De leerlingen doen kennis over planten op en leren onder andere hagen knippen, gazonnen maaien, snoeien, grond bewerken en met collega’s omgaan.

Het duo is vanwege diezelfde maatschappelijke betrokkenheid ook actief voor Gayfarmer, een club voor homoseksuelen die economisch aan de agrarische sector gebonden zijn. Op de eerste plaats dient Gayfarmer vier keer per jaar als gezellige ontmoetingsplaats, maar Gayfarmer dient ook ter emancipatie van homoseksuelen in een soms toch conservatieve sector. Homoseksuelen verhuizen van van platteland naar de stad, eenvoudigweg omdat hier soms meer acceptatie is en sowieso een grotere kans op het ontmoeten van andere homoseksuelen. Jammer, vinden de partners, die ook homoseksuelen in de sector die uit de kast willen komen bijstaan.Het maken van bladgroen voor kerststukjes en materiaal voor Allerzielen is goed voor circa 75 procent van de omzet, schat Peter. Deze afhankelijkheid wordt niet als een probleem gezien, maar als een kans. Wim: "Het geeft ons de mogelijkheid 10 weken lang volop mensen op de kwekerij aan het werk te hebben. Als een klant belt, hebben we in één of twee dagen heel veel materiaal voor hem of haar beschikbaar. In het laagseizoen is dat veel lastiger, want Andromeda kan natuurlijk niet voor een klant die opeens belt ergens extra arbeid uit Polen vandaan halen. Dan knippen wij tweeën zelf." Andere belangrijke afzettijden zijn de Pasen en Valentijnsdag. De meeste producten blijven in Nederland. Van de krulhazelaar gaat wel 80 procent naar het buitenland, maar in het algemeen geldt: hoe specialistischer het product, des te meer in Nederland blijft. Peter: "De volumes zijn dan immers niet groot genoeg om export te rechtvaardigen."

JURYRAPPORT
Voortdurend vernieuwen
Peter van de Rijdt en Wim Steman uit Loosdrecht zijn een ondernemersduo dat productie en marketing volledig in de vingers heeft. Zij produceren decoratiegroen en weten hun producten op uiterst creatieve wijze in de markt te zetten. Door zich te verdiepen in hun afnemers, en daarbij hun klanten inspireren met vernieuwende groene creaties, realiseren zij meer omzet en een hoge toegevoegde waarde. Zij koesteren hun klanten en die klantenbinding leidt onmiskenbaar tot minder prijsdruk in deze moeilijke tijden. Van de Rijdt en Steman hebben ieder hun eigen ondernemerskwaliteiten en van die verschillen maken zij handig gebruik. Sterk punt van dit topbedrijf is het voortdurend vernieuwende promotieprogramma, waarbij van diverse pr-technieken gebruik wordt gemaakt. Dat zij daarnaast 'leerwerk'-jongeren begeleiden, is bewonderenswaardig. Tot slot een pluim voor beide mannen vanwege hun bestuurlijke werkzaamheden voor Gayfarmers.

Foto

Beheerder AGD

Of registreer je om te kunnen reageren.