Home

Achtergrond 102 x bekeken

PepsiCo: geen suikerrijke producten in schap scholen

PepsiCo stopt uit eigen beweging vanaf 2012 met het verkopen van suikerrijke frisdranken op lagere en middelbare scholen.

Dat is de uitkomst van gesprekken tussen de Amerikaanse voedingsgigant en de World Heart Federation.

Eerder stopte de firma met het verkopen van suikerrijke frisdranken in de VS. "We staan al lang voor dat scholen een omgeving moeten zijn die bijdragen aan de gezondheid van leerlingen", aldus bestuursvoorzitter Indra Nooyi.

"Dit wereldwijde beleid is onderdeel van een missie: het leveren van meer voedzame producten met een lage calorische waarde." Voedingsmiddelenconcern Pepsico wil ruim 21 miljard van haar circa 31 miljard euro omzet verdienen met producten die gezond zijn. PepsiCo produceert onder meer ontbijtgranen, fruitdranken, chips en cola.

PepsiCo staat zeker niet alleen. De Amerikaanse regering in zeker een dozijn staten wil de strijd aanbinden met overgewicht. Om wetgeving voor te zijn werkt naast PepsiCo ook aartsrivaal Coca Cola aan het terugdringen van suiker in producten voor kinderen.

Kraft Foods, producent van onder andere koekjes, zuivelproducten en kaas, wil het zoutgehalte in haar producten in de komende twee jaar terugbrengen met 10 procent. In Nederland overleggen partijen onder leiding van oud GroenLinks politicus Paul Rosenmöller over het bestrijden van overgewicht.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.