Home

Achtergrond 98 x bekeken 1 reactie

Nieuw logo op bio-producten

Op biologische producten verschijnt vanaf 1 juli een Europees biologisch logo.

Het logo toont twaalf sterretjes in de vorm van een blad tegen een groene achtergrond. Het moet de kopers garanderen dat het product voldoet aan de EU-normen voor biologische landbouw. Dat wil zeggen dat de bestanddelen voor minimaal 95 procent biologisch zijn.

Producenten krijgen twee jaar de tijd om het logo op het etiket te plaatsen. Daarna is het verplicht. Het logo ’Euroblad’ is ontworpen door DuEían MilenkoviDç, een student uit Duitsland. Hij won in februari een wedstrijd van de Europese Commissie.

Een eerder ontwerp bleek moeilijk te liggen. Een logo met een graanhalm had op 1 januari 2009 verplicht moeten worden, maar stuitte op bezwaren van supermarktketen Aldi. Die gebruikte een soortgelijk symbool op haar bioproducten.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    Frank Gort

    Geachte redactie,

    Het bio-logo dat u afbeeldt bij het bericht over het nieuwe logo voor de biologische productie in de Europese Unie, is het oude logo. Misschien is dit een bewuste keuze, maar duidelijker wordt het er niet op. Een afbeelding van het nieuwe logo, inderdaad een blad opgebouwd uit 12 sterren tegen een groene achtergrond, zou veel beter zijn geweest. Consumenten en bedrijven worden al platgegooid met nieuwe logo's; om in die situatie bij dit bericht het oude logo af te beelden, is een slechte keuze.

Of registreer je om te kunnen reageren.