Home

Achtergrond 124 x bekeken

Nederlanders drinken liefst koffie en thee

Nederlandse consumenten drinken het meest koffie en thee.

Deze dranken maken met vier á vijf koppen per dag 30 procent uit van de gemiddelde vochtconsumptie van Nederlanders. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoek 'Wat drinkt Nederland'' van marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van de Nederlandse Vereniging frisdranken, Waters, Sappen (FWS).

Water staat met ruim twee glazen per dag op de tweede plaats (25 procent), gevolgd door frisdranken met ruim driekwart glas (16 procent). Het drinkgedrag verschilt wel per leeftijd. Warme dranken blijken vooral in trek bij oudere groepen vanaf 30 jaar, terwijl de jongere generatie tot 20 jaar liever zuiveldranken, siropen en frisdranken tot zich neemt.

Volgens het onderzoeksbureau drinken Nederlanders over het algemeen voldoende en gevarieerd. Gemiddeld ligt de consumptie op 1,7 liter per persoon per dag inclusief alcoholische dranken. Zonder alcohol ligt dit gemiddelde op 1,5 liter.

Voor alle leeftijdsgroepen blijkt water een belangrijke bron van vocht. Leidingwater is met 81 procent het meest gedronken. Van mineraal en bronwater drinken consumenten bijna een half glas per dag. Alle leeftijden drinken ook ongeveer evenveel aan vruchtensappen, ongeveer een kwart glas per dag.

Frisdanken zijn met een dagelijks gemiddelde van één glas per persoon goed voor 11 procent van de drankconsumptie. Vooral tieners drinken graag frisdrank, maar naarmate de leeftijd stijgt wordt dat steeds minder.

Consumenten drinken het meest koolzuurhoudende frisdranken (68 procent). Het populairst is cola (39 procent) gevolgd door vruchtenlimonade zonder koolzuur (20 procent). Daarna komt vruchtenlimonade met koolzuur en sinas (allebei 9 procent) en ijsthee (8 procent).

Het aandeel frisdrankjes met minder calorieën is overigens in acht jaar tijd bijna verdubbeld. In het jaar 2000 was nog maar 18 procent van de frisdranken 'light', in 2008 was dit gestegen naar meer dan 30 procent. Het aantal kilocalorieën dat consumenten via frisdranken binnenkregen is in die tijd met 21 procent gedaald tot 67 kcal per dag. Gemiddeld zijn dranken goed voor 344 kcal per dag, ofwel 17 procent van de dagelijkse energiebehoefte. De meeste calorieën zitten in alcoholische dranken (117 kcal).

Voorzitter Paul Rosenmöller van het Convenant Gezond Gewicht (waarin publieke en private partijen samenwerken) vindt de uitkomsten bemoedigend. "Iedereen die dacht dat Nederlanders dik worden door de frisdrank heeft het dus mis.'' Toch kan ook de frisdrankindustrie volgens hem nog wel een paar slagen maken in de strijd tegen overgewicht.

Zo zou de sector nog meer 'light'-producten moeten aanbieden. "Zorg er voor dat de gezonde keuze makkelijker in de schappen van de supermarkten is te vinden. De inrichting van winkels is belangrijk, want het aanbod creëert de vraag'', aldus Rosenmöller. Ook pleit de oud-politicus ervoor dat de branche zich bij de marketing van frisdranken niet meer richt op de groep kinderen tot 12 jaar. "Een aantal grote spelers doet dat al, maar de sector zit wat dat betreft nog niet op een lijn.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.