Home

Achtergrond 69 x bekeken 1 reactie

Liever de auto dan goedkoop busvervoer

Brabantse autobezitters verkiezen nog steeds hun auto boven goedkoper busvervoer.

Dat blijkt uit de onderzoeksresultaten die de provincie Noord-Brabant woensdag heeft bekendgemaakt. De provincie doet sinds mei 2008 een proef met goedkoop openbaar vervoer en beslist later dit jaar of de proef een vervolg krijgt.

De kans op een vervolg lijkt klein. "De proeven voldoen niet aan de doelstellingen'', concludeert de provincie.

Sinds mei 2008 betalen kinderen tot 12 jaar en ouderen boven 65 jaar slechts 30 cent voor een busrit. Uit onderzoek is al gebleken dat in deze categorie het aantal busreizigers fors is toegenomen. Voor busreizigers tussen de 12 en 65 jaar gelden andere tarieven. Tijdens de spits betalen zij 1 euro en in de daluren 60 eurocent. Volgens de provincie maakt deze groep vooral in stedelijke gebieden en tijdens daluren gebruik van de bus. De spitsreizigers geven nog steeds de voorkeur aan hun auto. "De overstap van bus naar auto was zeer gering.''

De provincie Noord-Brabant was de eerste in Nederland die op grote schaal experimenteerde met goedkoop openbaar vervoer.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    mohammed Cherabi

    Het busvervoer goedkoper om de filles korter te maken heeft niet gewerkt. Het goedkoper kaartje heeft er wel toe bijgedragen dat de mensen meer met de bus dan met de auto naar de stad gaan.
    Dat is soms een plaatselijke belang zoals nu blijkt in Eindhoven.

    Als men de files echt wil verkleinen dan dient men te zorgen voor een goede busverbinding tussen de brabantste steden. elk half uur rijd er een rechtstreekse bus van de een naar de andere station van de stad. Dus geen stopbus die tussen tilburg en den bosch 2,5 uur doet maar een bus die in een half uur van de een een naar het andere station rijd. Bussen die op elkaar aansluiten om het vervoer tussen steden te versnellen. Dat is naar mijn mening de enige manier om de mensen uit de auto te krijgen. In dat geval mag het kaartje zelfs drie keer zo duur zijn als de huidige dagkaartje.

Of registreer je om te kunnen reageren.