Home

Achtergrond 391 x bekeken 3 reacties

LPG-injectie landbouwtrekkers stap dichterbij

LTO Groeiservice en LISA Fuel Systems zij een project gestart waarbij een volautomatisch LPG-injectiesysteem wordt getest in landbouwtrekkers.

Het systeem kan 15 tot 20 procent brandstofbesparing opleveren, aldus beide partijen. De provincie Noord-Holland ondersteunt het project.

LISA Fuel Systems testte vorig jaar vrijwel hetzelfde systeem bij 21 vrachtauto’s en één personenbus. Voor het landbouwproject bouwt Kraakman BV het systeem in bij een John Deere 6920 van het bedrijf Gebr. Pater & Co uit Waarland.

Volgens algemeen directeur Leo van der Putten van LISA Fuel Systems gaat het systeem ergens tussen 5500 en 6000 euro kosten. "Bij tests vorig jaar was de gemiddelde terugverdientijd door brandstofbesparing minder dan een jaar. Ik verwacht dat voor landbouwtrekkers de situatie vergelijkbaar zal zijn."

Het systeem is toepasbaar voor alle dieselsystemen maar levert het grootste voordeel op bij middelzware tot zware trekkers. De LPG wordt computergestuurd bijgemengd in het brandstofmengsel, waardoor de verbranding van de diesel in de tank wordt geoptimaliseerd.

"Normaliter wordt van diesel maar 85 tot 87 procent daadwerkelijk verbrand, de rest wordt als roet, NOx en CO2 uitgestoten, aldus de firma. Door het LPG-systeem wordt de verbrandingsgraad omhoog gebracht tot circa 95 procent, blijkt uit onze chemische analyses."

De provincie Noord-Holland ondersteunt het project. Gedeputeerde Jaap Bond: "de provincie heeft CO2 uitstoot reductie hoog op de agenda staan. Bovendien heeft de provincie Noord-Holland een toonaangevende positie op het gebied van de ontwikkeling van de agrarische sector."

Volgens Van der Putten wordt de test de komende maanden snel uitgebreid naar andere bedrijven en andere trekkermerken. De metingen worden verricht door de Hogeschool Arnhem-Nijmegen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Pedro de Smit

    Inderdaad een foutje in de tekst.
    het mengsel wordt niet in de tank geoptimaliseerd, maar uiteraard in de cilinders.

  • no-profile-image

    jan deere

    het zal een explosief resultaat zijn als de brandstof in de tank geoptimaliseerd tot verbranding komt.

  • no-profile-image

    Arnold Reekers

    Is dit systeem ook toepasbaar op vrachtwagens van ca 400 pk?

Of registreer je om te kunnen reageren.