Home

Achtergrond 2013 x bekeken

Johann en Judith Krops

WINNAAR PUBLIEKSPRIJS AGRARISCH ONDERNEMER 2010
Johann en Judith Krops
Biologische witloftelers in Nagele

BEDRIJFSGEGEVENS
Bedrijfsnaam:
Witlofkrops
Productie:
Jaarrond verwerking van 20 hectare biologische witlofpennen
7.000 kilo biologische witlof per week
Eigen koelcel voor bewaring witlofpennen
Afzet:
Kleinverpakking voor supermarktkanaal via Naturelle
Medewerkers:
10 vaste medewerkers

Het pad waarlangs het witlofbedrijf van Johann (40) en Judith (34) Krops zich heeft ontwikkeld, lijkt in weinig op een traditioneel agrarisch bedrijf. Hoewel beide echtelieden wortels in de agrarische sector hebben, konden ze geen ouderlijk bedrijf overnemen. En de teelt waarvoor ze kozen is niet doorgegeven van de vorige generatie op de volgende. Ze begonnen voor zichzelf op een gehuurde locatie onder verre van ideale omstandigheden. Maar in tien jaar tijd ontwikkelden ze een bloeiend bedrijf, dat een vooraanstaande plek heeft verworven in de biologische witlofteelt.Er zijn momenten geweest dat het er om spande of de witlofkweker nog langer toekomst had. Johann en Judith hielden het hoofd koel, namen op het juiste moment de goede beslissingen en dwongen het geluk de goede kant op te vallen. Zelfs na vier achtereenvolgende magere jaren behielden Johann en Judith Krops de moed om opnieuw te investeren, waarbij elk beschikbaar dubbeltje in het bedrijf werd gestoken. De wil om zelfstandig ondernemer te zijn en de lang gekoesterde wens om in de Noordoostpolder buiten het dorp een eigen stek te hebben, vormden de drijfveren om door te zetten. Wat anderen in de beginfase als een strop zouden hebben ervaren, was voor de witlofkwekers het touw waarlangs ze zich langzaam maar zeker omhoog werkten. En nu ligt hun biologische witlof glorieus in de schappen van Albert Heijn.

Aan de keukentafel nemen Johann en Judith ruim de tijd om te schetsen welke ontwikkeling hun bedrijf heeft doorgemaakt. Er is een moment geweest dat ze in een fikse emotionele achtbaan kwamen, toen in de familiesfeer, zowel als in het bedrijf de ene belangrijke gebeurtenis op de andere volgde. Cruciaal voor het witlofbedrijf was de overname – eind 2005, begin 2006 – van de locatie, waarop ze nu gevestigd zijn. Eerst gehuurd, later in eigendom. En bijna net zo belangrijk was een paar jaar eerder de beslissing om het product in kleinverpakking af te leveren. Johann begon zijn carrière in de witlofteelt begin jaren negentig als seizoenwerker bij Johan van Arendonk in Nagele. Van lieverlee werkte hij zich bij Van Arendonk op tot bedrijfsleider, totdat die besloot zijn bedrijf te beëindigen. Krops begon in 2000 voor zichzelf op een gehuurde locatie bij Schokland. Het eerste jaar teelde hij zijn eigen biologische witlofpennen. Aanvankelijk liep de witloftrek van deze pennen heel goed, maar na de eerste vijf rondes begonnen de ziekteproblemen. Gevolg: een lage productie en slechte kwaliteit. Inmiddels weet hij, dat zijn uitgangsmateriaal onvoldoende kwaliteit had. En nu betrekt hij de pennen van vijf biologische telers in de buurt, met wie hij een jarenlange vaste relatie opbouwt. "Dat is van groot belang. Als zich een probleem voordoet, probeer je dat samen op te lossen. Ik betrek mijn telers altijd bij het eindproduct, want zij zijn voor de helft verantwoordelijk voor het eindresultaat." De locatie in Schokland was verre van ideaal te noemen. En toen zich in 2005 de mogelijkheid zich aandiende, dat hij zijn bedrijf zou kunnen voortzetten op de plek waar hij het vak geleerd had, zette hij alle middelen in om die kans te pakken.

De witlofkweker zette zijn product aanvankelijk af in kratjes van vijf kilo. Maar in 2003 zag hij dat er een markt was voor kleinverpakkingen van 500 gram, waar de consument mee uit de voeten kan. Omdat Krops biologisch teelt, moet hij extra zorgvuldig werken om ziektes buiten de deur te houden. Phytophthora is een van de bedreigingen, een andere is de rattenkeutelziekte (sclerotinia) – een schimmel die zich openbaart als de witlofstronkjes uit de pennen groeien. Krops was een van de eerste biologische witloftrekkers in Nederland die besloot de witlofpennen op te zetten in kunststof bakken, met speciale gootjes voor de waterverdeling. "Hierdoor hebben we een lagere ziektedruk." Krops laat zo min mogelijk aan het toeval over. Vandaar dat hij besloot de geoogste pennen in een eigen vriescel op te slaan. Hij investeerde afgelopen jaar in de bouw van de vriescel. "Het inkoelen van de witlofwortelen en daarna het bewaren is een zeer belangrijk proces in de teelt, dat ik het liefst zelf in de hand heb, zodat ik anderen daar niet op hoef aan te kijken. Als ik steken laat vallen, wil ik mezelf de schuld kunnen geven." Als Johann de vraag krijgt voorgelegd waarom zijn bedrijf is voorgedragen voor de prijs voor Agrarisch Ondernemer begint hij met een beredeneerd antwoord tot zijn vrouw hem onderbreekt: "We zijn gewoon trots op ons bedrijf. Het is een heel bijzonder bedrijf met een bijzondere ontstaansgeschiedenis, dat we helemaal samen hebben opgebouwd."

JURYRAPPORT
Groot in kleinverpakking
Al het biologische witlof dat bij Albert Heijn in de schappen ligt, komt van Johann en Judith Krops uit Nagele (Flevoland). Dat zegt eigenlijk al genoeg. Dit echtpaar weet precies welke kwaliteit tegenwoordig wordt gevraagd en zorgt ervoor dat aan de eisen van afnemers wordt voldaan. Chapeau! Deze ondernemers zitten nooit stil. Verbeteren van de efficiëntie is op dit bedrijf een continu en doorlopend proces. Op het gebied van teelttechniek, koeling en verpakking zijn grote stappen voorwaarts gezet. Dat leidt tot een hogere productie en een beter rendement. Zoals vele anderen in de land- en tuinbouw hebben ook deze telers tegenslagen gekend. Zij zijn niet bij de pakken gaan neerzitten, maar slaan met opgeheven hoofd een nieuwe richting in. Met succes. Judith en Johann zijn inmiddels groot in kleinverpakkingen. De maatschap Krops heeft een uitstekend marketingconcept en maakt zijn eigen slogan 'All you need is lof' meer dan waar.

Foto

Beheerder AGD

Of registreer je om te kunnen reageren.