Home

Achtergrond 171 x bekeken

Goede meerwinst bij merkmelk-voermenu

Melkveehouders die het door Agrifirm aangeraden menu voeren voor de productie van merkmelk, ontvingen in 2009 gemiddeld € 1,67 premie per 100 kilo meetmelk.

Daarmee behaalden zij uiteindelijk een saldo dat 85 cent per 100 kilo melk hoger lag dan dat van hun gangbare collega’s.
Dit meldt Agrifirm naar aanleiding van berekeningen bij haar afnemers.

Melkveehouders die merkmelk produceren voor FrieslandCampina krijgen een premie voor hogere gehalten aan onverzadigde vetzuren in de melk. Hoe hoger het percentage van deze vetzuren, hoe hoger de premie.

Om meer onverzadigde vetzuren te behalen, moeten de veehouders speciale Nutex-brok voeren. Diverse mengvoerfabrikanten bieden
daarnaast allerlei ondersteunende voeders aan. Die verbeteren de werking van de (dure) Nutex-brok en maken het mogelijk met minder Nutex toe te kunnen. Agrifirm heeft ook ondersteunende voeders ontwikkeld, met eigen, gepatenteerde productieprocessen. Daarmee kunnen de voerkosten voor de merkmelkproductie worden gedrukt, terwijl toch substantieel hogere gehalten aan onverzadigde vetzuren in de melk gehaald worden.

Agrifirm kan niet zeggen hoe groot precies het voordeel is van de aanvullende voeders zonder het gebruik van Nutex. Wel wil het kwijt dat gebruik van dit voer hoge gehalten onverzadigde vetzuren oplevert tegen lagere kosten.

Het saldo van gewone melkveebedrijven kwam vorig jaar bij Agrifirm uit op € 21,53 per 100 kilo meetmelk; het saldo van merkmelk-bedrijven op € 20,71. Dat is exclusief een gemiddelde merkmelk-premie van € 1,67 per 100 kilo. Inclusief premie is het saldo € 22,38 per 100 kilo. Op jaarbasis betekent dit een voordeel van 5.000 euro per merkmelk-klant.

Zonder de premie zou het saldo op de merkmelkbedrijven juist lager zijn, omdat de voerkosten voor merkmelk toch iets hoger zijn en het percentage vet in de melk iets lager is. Daardoor mogen ze op basis van het vetquotum wel meer kilo’s leveren.

Of registreer je om te kunnen reageren.