Home

Achtergrond 271 x bekeken

'Consumptie groente neemt niet toe'

De consumptie van groente en fruit zal gemiddeld per hoofd van de bevolking de komende jaren niet toenemen.

Dat schrijft de Rabobank in een studie naar de groentemarkt in 2015. Daarmee verwacht de bank dat gezondheidstrends en alle positieve aandacht rondom groente en fruit bij overheden en media geen invloed zullen hebben op de consumptie bij Europese consumenten.
Groei van de groentemarkt is daardoor alleen in waarde te bereiken. Klanten vragen in winkels steeds vaker om producten met toegevoegde waarde, zoals gemaksproducten, kleinverpakkingen en nieuwe marktconcepten.

De Rabobank noemt de consumptie van groente en fruit in de EU stabiel. Dat bleek ook zo te zijn in de economische crisis. De consumptievolumes zijn niet afgenomen. "Wel hebben verschuivingen voorgedaan. Zo is de vraag naar duurdere bewerkte producten en exotisch fruit afgenomen", aldus de bank.

In veel EU-landen groeide de consumptie van tomaten, uien, wortels, appels en bananen juist wel door de crisis. Die verschuiving zorgde voor een krimp van de totale marktwaarde voor groente en fruit in de EU, berekende de bank.

Marktomvang 23 miljard euro

In de 27 lidstaten van de Europese Unie is de marktomvang van de handel in groente en fruit circa 23 miljard euro. Duitsland is voor Nederland de belangrijkste afzetmarkt, maar dat is maar 15 procent van de totale marktwaarde van de EU. Op de hele Europese markt zal Duitsland de komende jaren in belang afnemen, verwacht de bank. Turkije is de grootste markt voor verse groente. Op termijn zal
Rusland Duitsland passeren als tweede markt voor groente en fruit in Europa.

Met name die groeimarkt lijkt door spelers als Marokko en Spanje goed bediend te worden. Nederland kan op de Russische markt alleen marktaandeel winnen door met producten met toegevoegde waarde te komen. De bulkproductie komt steeds vaker uit Turkije en Spanje, stelt de bank in de Europese studie.

Of registreer je om te kunnen reageren.