Home

Achtergrond 74 x bekeken

Consument kiest voor diepvriesvis

De economische crisis heeft invloed op de visconsumptie in Nederland. Klanten kiezen vaker voor de goedkope diepvriesvis of de zogeheten ontdooide ('refreshed') vis.

De Nederlandse visteeltsector heeft het daardoor moeilijk, terwijl de aquacultuur in de wereld juist groeit. Dat stellen onderzoekers van de wetenschappelijke instituten LEI en IMARES van de Wageningen Universiteit. Zij deden in opdracht van het ministerie van LNV onderzoek naar de achteruitgang van de viskweek in Nederland.

Wereldwijd is bijna de helft van alle vis voor menselijke consumptie afkomstig van aquacultuur. In Nederland is de sector sinds de start in de jaren tachtig enorm gegroeid, maar de laatste jaren is sprake van sterke achteruitgang.

Volgens de onderzoekers hebben viskwekers onvoldoende zicht op de vraag van de markt. Het zijn vaak kleine bedrijfjes, die onderling onvoldoende samenwerken. Door onder meer hoge loonkosten kan de sector het niet opnemen tegen bedrijven uit Azië, die de markt overspoelen met veel goedkopere ingevroren vis.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.