Home

Achtergrond 85 x bekeken

Claimers krijgen gedragscode

Zogenoemde 'claimstichtingen' die de belangen behartigen van gedupeerde consumenten schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Maar vaak zien consumenten door de bomen het bos niet meer.

Zij weten niet of zij te maken hebben met een club die echt opkomt voor hun belangen of een malafide partij die alleen maar uit is op het geld.

Om de consument hiertegen te beschermen, heeft Rob Okhuijsen, specialist in crisiscommunicatie, een zogenoemde 'claimcode' bedacht voor collectieve consumentenacties. De nieuwe regels hebben betrekking op onder meer de samenstelling van het bestuur van de stichting, de beloningen, het toezicht en de transparantie. Het bestuur moet uit minimaal drie personen bestaan. "Eenmansstichtingen zijn uit den boze'', aldus mede-initiatiefnemer Jurjen Lemstra. Het bestuur moet zodanig samengesteld worden dat "elke vorm en schijn van belangenverstrengeling tussen de stichting en haar bestuurders wordt vermeden.''

Daarnaast moet het behartigen van collectieve belangen zonder winstoogmerk gebeuren.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.