Home

Achtergrond 154 x bekeken 3 reacties

CBL ongelukkig met actie van Wakker Dier

Katten moeten nu kennelijk de varkens gaan redden.

Misschien gaan de kattenvoerprijzen wel omlaag. Dit zegt directeur consumentenzaken Marc Jansen van supermarktorganisatie CBL in reactie op Wakker Dier die actie gaat voeren tegen supermarkten die stunten met vlees­prijzen.

Jansen heeft geen goed woord over voor de actie. "Wakker Dier heeft maar één doel en dat is dat de intensieve veehouderij uit Nederland verdwijnt." De CBL-directeur sluit niet uit dat het wel eens tot gerechtelijke procedures kan komen als Wakker Dier het spel hard gaat spelen.
Een woordvoerder van Albert Heijn toont zich niet onder de indruk van de actie. "Albert Heijn is druk bezig met de verduurzaming van het vleespakket en we hebben daar recent nog een grote stap in gezet." Bij de als prijsstunter bekend staande supermarktketen C1000 was geen reactie te verkrijgen.

Wyno Zwanenburg van varkenshoudersvakbond NVV vindt de actie sympathiek. "Er gaat in ieder geval een signaalfunctie vanuit." Verder vindt hij het belangrijk dat eventuele extra marges die supermarkten maken door hogere vleesprijzen richting de primaire sector vloeien. Ook Marc van der Lee van Vion vindt de Wakker Dier actie prikkelend, maar wil er verder niet al te veel over kwijt. "Ik vraag me wel af of deze actie er nu inderdaad toe leidt dat het actie-aandeel vlees afneemt."

Lees ook: Wakker Dier wil omslag in denken consument

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Patrick

    Wel Marc, vooral gaan dreigen met gerechtelijke procedures. Start maar eens met etiketering waar je ook al over klaagde, http://www.agd.nl/1097197/Nieuws/Artikel/CBL-extra-etiket-informatie-leidt-tot-chauvinistische-gevoelens.htm Dat was zo duidelijk en verkeerde reactie van CBL, pure transparantie in product/ingrediënten en dus producent, zal leiden tot een wereldwijde goede balans van keuzes, en dus in een bredere richting van prijs/kostprijs/tussenhandel en ook welzijn, maar ook alle mogelijk handelsstromen van elke grondstof. Pure transparantie is een supermarkt verplicht als structuur ongeacht het aantal bewuste kopers/consumenten, al is het aantal bewuste consumenten maar 3%. Een supermarkt heeft een burger breed
    bewust te maken, niet over wat goed of fout is, wel naar de inzichten van de tijdsgeest. De transparantie zal beter zijn voor producent, en zij zal een betere marktpositie marktmacht hebben. Een wereldmarkt is leuk maar juist niet transparant, dat geeft meer problemen dan langdurige oplossingen ivm met WTO handelsverdraging en markt bescherming uit eigen belang ipv kwalitatief belang. Ook zal de CBL moeten gaan voor gentech vrije keten etikettering. In Amerika is etikettering van producten die gentech inzich hebben verboden door organisaties en personen zoals jij. Stop met klagen zou ik zeggen.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    'It’s business as usual. Marc Jansen klaagt altijd weer over dezelfde dingen, maar realiseren zich niet dat de retail zelf probleemeigenaar is.'

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Deze uitspraak van Marc Janssen bevestigd alleen maar dat Wakker Dier de juiste koers is gaan varen en de achillespees van de supers heeft ontdekt. Nogmaals toppie!

Of registreer je om te kunnen reageren.