Home

Achtergrond 131 x bekeken

Bloemenbureau Holland moet snijden door crisis

De crisis in de bloemensector dwingt Bloemenbureau Holland ertoe zich te richten op een kleiner aantal markten.

Het budget is 18 procent omlaag gebracht tot 18 miljoen euro. Eind vorig jaar zijn al 15 van de oorspronkelijk 61 personen ontslagen.
Het bloemenbureau richt zich bij promotie van snijbloemen uit Nederland voortaan op veertien in plaats van twintig landen. Samen zijn de landen die overblijven nog steeds goed voor circa 89 procent van de totale exportwaarde. De crisis in de snijbloemensector is groot: sinds de Tweede Wereldoorlog groeide de sector vrijwel onafgebroken gestaag om vanaf 2008 fors te krimpen.

De exportwaarde van bloemen en planten daalde in 2008 met meer dan 5 procent ten opzichte van het niveau van 2007. In 2009 daalde de export 4 procent ten opzichte van 2008. De oorzaak ligt volgens het bloemenbureau niet alleen in de moeizame markt, maar ook in concurrentie vanuit andere delen van de wereld.

Bij de promotie voor potplanten gaat de organisatie terug van twintig naar dertien landen, goed voor circa 87 procent van de totale omzet. De reorganisatie kostte het bureau 1 miljoen euro, en zal dit jaar 1 miljoen euro besparen.

Of registreer je om te kunnen reageren.