Home

Achtergrond 71 x bekeken

ANWB-enquête: betalen voor autogebruik

Betalen naar gebruik van de auto is eerlijker dan betalen naar het bezit ervan. Dat vindt 68 procent van de ANWB-leden.

Dat blijkt uit de resultaten van de grote internetpeiling die de ANWB de afgelopen maanden heeft gehouden. De uitslag is gebaseerd op ruim 400.000 enqûeteformulieren, waarvan er 350.000 door ANWB-leden zijn ingevuld. 20 procent van de deelnemers is fervent voorstander van de kilometerheffing en een andere 20 procent is verklaard tegenstander.

De uitwerking van het principe van de kilometerheffing stuit op veel weerstand. De ondervraagden wijzen het spitstarief resoluut af. Ze vinden het onrechtvaardig en niet effectief. Ook stuit het registratiesysteem, een kastje in de auto, op veel weerstand. Het is ingewikkeld, te kwetsbaar en te duur. Bovendien is de privacy onvoldoende afgeschermd, vinden de geënquêteerden.

Kritiek is er ook op de overgangsperiode waarin de aanschafsbelasting (BPM) op een auto geleidelijk wordt opgeheven en overgaat in de Motorrijtuigenbelasting (MRB). ,,De afbouw van de BPM leidt tot een flinke stijging van de MRB, wat niet als eerlijk wordt ervaren'', zei hoofddirecteur Guido van Woerkom tijdens de presentatie. Van Woerkom vindt dat de afbouw van de BPM per 1 januari 2011 moet worden stopgezet. ,,Dat is gezien het vacuüm waarin het hele verhaal zich nu bevindt niet meer dan gepast'', aldus de directeur.

Volgens Van Woerkom moet de Wet Kilometerprijs die in november aan de Tweede Kamer is aangeboden van tafel. Het is geen haalbare kaart, zei hij. De ANWB zal de politiek adviseren de goede elementen van betalen per kilometer te behouden en andere aspecten te verbeteren. ,,Het is niet ondenkbaar dat de weerstand die nu breed wordt gevoeld aanzienlijk zal verminderen door een herbezinning op de belangrijkste knelpunten zoals de spitsheffing''.

De Tweede Kamer krijgt het eindrapport na de verkiezingen van 9 juni uitgereikt.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.