Home

Achtergrond 311 x bekeken 8 reacties

Wat wil de zuivelindustrie wél?

Ttransparantie is niet de oplossing voor een hogere melkprijs. Wel strategische keuzes.

De melkveehouderij worstelt met de markt. Die was door de EU zo lekker dichtgetimmerd via quotering, interventie, restitutie en importheffingen. Maar nu die instrumenten worden ontmanteld gaat het steeds harder waaien. Of zelfs stormen, getuige de dramatische val van de melkprijs vorig jaar.

De Europese Commissie heeft de High Level Expert Group on Milk ingesteld. Die gaat onder andere kijken naar de machtsverhoudingen in de zuivelketen en wat het effect is van meer transparantie in de keten. Tegelijkertijd zijn er hoorzittingen in de Tweede Kamer over prijsvorming in de voedselketen. Ook daar valt geregeld het woord transparantie.

Ineens is transparantie het toverwoord. Als elke schakel in de keten maar open is, leidt dat tot een betere margeverdeling in de keten en een eerlijke, hogere melkprijs. Zeker, er zijn redelijk succesvolle initiatieven. Zoals Die faire Milch in Oostenrijk, waar boeren samen met Spar en Lidl zorgen voor wat duurdere lang houdbare melk in het schap. Maar hun marktaandeel is 3 procent. Of het melkakkoord in België, waar boerenbonden, zuivelindustrie en supermarkten afspraken maakten die leidden tot een melkprijs die vorig jaar wat hoger was. Maar dat was een eenmalige actie.

Transparantie gaat structureel en op grote schaal nooit lukken. En leidt dus niet tot een betere margeverdeling. Om dat te bereiken moeten zuivelcoöperaties als vooruitgeschoven post op de markt heldere, strategische keuzes maken. En dáár schort het aan. Directeur Werner Buck van Royal FrieslandCampina (RFC) zei vorige week wel dat aanbodbeperking vanuit zuivelcoöperaties zinloos is. Hij zei ook dat de melkprijs niet te hoog mag oplopen. En dat de zuivelindustrie geen behoefte heeft aan te veel openheid en staatsbemoeienis. Maar wat hij níet zei is welke rol de zuivelindustrie wél wil spelen. Nu is RFC met dat strategische proces bezig. Het is te hopen dat daar wél concrete keuzes uitrollen.

Foto

Rochus Kingmans

Laatste reacties

  • no-profile-image

    A W Reijersen van Buuren

    Door de voedselvoorziening in Nederland te beperken kan er flink gespeculeerd worden met in te voeren voedsel en verder kan er flink verdiend worden met de verkoop van grond. Het resultaat is dat er op een ramp kan worden gewacht waarbij veel mensen in Nederland ondervoed raken en of sterven. Waarna de grond weer met flink veel winst kan worden verkocht om weer als landbouwgrond te gaan worden gebruikt enzovoort.

    Nederland dankt zijn bestaan omdat de landbouw, veeteelt en tuinbouw de basis is waarop Nederland gedijt. Onnozele en Corrupte politici (Nederlandse en Europese), speculanten en andere dubieuze lieden dreigen de continuiteit en het voortbestaan van Nederland te ontregelen met hun honger naar macht en rijkdom.

    De privatisering waar de VVD mee wegloopt is een verzinsel van een groep lieden die totaal geen inzicht hebben in de economie van Nederland. Wat heeft iemand aan geld als de schappen in de winkels leeg zijn en niemand in Nederland en of Europa nog voedsel produceert. Stadsbewoners begrijpen meestal niet eens hoe voedsel in de schappen van de winkels komen.

    Ik woon in de stad en ben op een boerderij geboren.

  • no-profile-image

    Dhr Belaj

    Kosovo biedt ongekende mogelijkheden voor melkveehouders die de regels in Nederland beu zijn. Wil je een professioneel en grootschalig melkveebedrijf opzetten in een land waar de wetgeving je werk en je investering alleen maar verder steunt, neem contact met ons op. Kom ook het land bezoeken.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Binnen het bestaande paradigma - perfecte mededinging - is geen andere manier van werken mogelijk dan de tredmolen. Melk is een grondstof die tegen de laagste kostprijs gemaakt moet kunnen worden als je het geen nadere identiteit of hoedanigheid weet te geven. Dat is wel degelijk een keuze van de industrie, dat wil zeggen van de verwerkende en distribuerende kant van de markt. Er zijn niches denkbaar die nieuwe volumes kunnen lostrekken. De vraag is of de bestaande grote verwerkers en vermarkters de ontwikkeling daarvan willen financieren, cq. of het wenselijk is dat ze dat doen. Vernieuwing in melk is even nodig als Willem & Drees dat (nog maar amper beginnend) zijn in AGF. Business history leert dat dergelijke vernieuwingen van vastgelopen markten doorgaans komen van mensen van buiten de sector. Die zien nl. de gaten wel. Gister werd aangekondigd dat Willem en Drees binnenkort in 250 Nederlandse winkels te krijgen zijn. Dat is nog steeds een druppel op de gloeiende melkplaat. Maar hoe wou je anders een begin maken? Nog een opmerking: marktonderzoek leert dat er een tamelijk grote groep consumenten is die hetzelfde product maar dan met een identeit zou willen. Niet om ermee te 'grachtengordelen' maar omdat ze de anonimiteit steeds minder vertrouwen. Het gapend gat in de markt zijn dus de formules die daarin duiken en er de business economics voor ontwikkelen (het moeten geen dure niche concepten zijn). Ik durf te gokken dat er op een termijn van 5 jaar hard werken zo'n 8 en misschien wel 12% van de markt mee te converteren is. Te weinig? Denk dan na over uw alternatieven. Die zijn beperkt: de laagste kostprijs is leidend. Hopelijk treden vaak genoeg momenten van schaarste op om de reserves aan te vullen.

  • no-profile-image

    josien kapma

    Toch wordt in Brussel veel hoop gevestigd op transparantie. Transparantie zal boeren meer onderhandelingsmacht geven, lijkt het uitgangspunt te zijn. Best heftig dus, dat Rochus langdurige en grootschalige transparantie een illusie noemt, en helemaal dat FrieslandCampina zegt geen behoefte te hebben aan te veel openheid!

    Praat mee in de discussie hierover: http://www.bit.ly/8ymtcT

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Wat wil de zuiveindustrie wel?, goede vraag!!!... Bij RFC is men bezig strategische keuze's te maken, grappig vind ik dat!!!... Heel de Wereld staat op z'n kop in verband met de economische/financiele crisis!!!... Maar geachte directie van RFC, een vraagje; hebben jullie voldoende fundament voor een gezonde strategie??? Stelt u zich eens voor u kiest voor een verkeerde strategie, wie mag dan de scherven opruimen??? Of wachten jullie op een wonder??? Mijn zakelijk instinct zegt; op dit moment is lange termijn denken bijna onmogelijk, gezien de huidige zuivelomstandigheden. Daarom vind ik dat openheid en transparantie MOET !!!!!.....

  • no-profile-image

    Han

    Josien transparantie is een ongevaarlijke optie voor de politiek. Dit is het enige wat Brussel, de bureaucraten en de politici kunnen bieden, zonder in te grijpen in de markt op welk niveau dan ook. Als de transparantie na enkele jaren niet blijkt te werken, sterft het een langzame dood op het politieke toneel maar het blijft als zgn. sturende regelgeving bestaan. Bureaucraten zullen niet zomaar toegeven dat hun uitvinding niet werkt, de werkgelegenheid is dus gegarandeerd.

  • no-profile-image

    Han

    Piet jij wilt openheid, transparantie. Hier zitten 2 kanten aan, je aandeelhouders hebben recht op wat de directie wil gan doen om de markt te verbeteren. Helaas de concurent die ne tals jij zich rot zoekt naar een oplossing zal jouw plan direct omarmen om uit te voeren of om te torpederen. In een vrije markt is transparantie dus levens gevaarlijk. De spagaat waar we inzitten met elkaar. De snelste weg is productie inkrimping in alle landen waar meer aanbod is dan draagkrachtige vraag. Ik weet dit is vloeken in de melk kerk, meer zuivel eten / drinken gaat niet zolang de behoeftigen niet kunnen betalen en de rijken niet willen doneren. Een alternatief is, zoek afzet kanalen buiten de voedingsmarkt. Dit laatste is langetermijn. Piet we kunnen gewoon doorgaan zoals we al decennia doen en wachten tot de recessie eindigt in een complete in een storting van het systeem. Wachten op de >politiek< lijkt me de snelste weg naar destructie.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Han, denk jij dat het huidige systeem helemaal instort??? Of begrijp ik jou nu verkeerd??? Stel je voor in het ivoren torentje van RFC worden strategi-en geproduceerd die geld kosten, in plaats van geld opbrengen (?). Dan moeten ze toch ook met de billen bloot ???, of wat denkt gij?

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.