Home

Achtergrond 209 x bekeken 4 reacties

Wakker Dier zet zaak tegen Super de Boer door

Stichting Wakker Dier begint een kort geding tegen supermarktbedrijf Super de Boer, wegens 'voorliegen van klanten over varkensvlees'.

De stichting wordt gesteund door biologische varkenshouder Janny van den Bogert uit Hedel en enkele consumenten.

Wakker Dier is furieus over de publicatie van SdB van een artikel over duurzaam varkensvlees in het maandblad ‘Lekker leven’ van het bedrijf. Wakker Dier eiste begin van de week stopzetting van de verspreiding van het blad en rectificatie.

Super de Boer heeft na een gesprek met Wakker Dier de resterende 'Lekker leven'-tijdschriften uit de winkels gehaald en verdere verspreiding van het blad stopgezet. Ook is het artikel van de internetsite van SdB afgehaald. In de volgende editie van het blad wil het bedrijf het gewraakte artikel rectificeren. "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat ons artikel onbedoeld een verkeerd beeld heeft gegeven", aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Wakker dier vindt de maatregel onvoldoende en wil een proportionele rectificatie. "Ze hebben het misleidende artikel groot gebracht op zes pagina’s. We willen ze niet laten wegkomen met twee zinnen op pagina 76 in de volgende uitgave", aldus Sjoerd van de Wouw van Wakker Dier. Volgens hem zou dat kunnen door een rectificatie bij de schappen of een rectificatie in enkele grote kranten.

SdB is voorlopig niet van zins meer te doen. "Wij zien een geding met vertrouwen tegemoet", aldus een woordvoerder.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    gurbe

    mensen, mensen, alle reclame is toch misleidend? dit is de truc om het product goed te verkopen.. wakker dier probeerd alleen om de hele agrarische sector om zeep te helpen. dit geval met varkens is zeer slecht voor de gehele varkenssector, ook voor de biologische varkenssector, en denk helemaal niet dat alles in nederland het beste is, want dit doen ze in het buitenland ook, waar geen derogatie is, wat dat betreft is nederland echt bevoorrecht door brussel.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    In het boekje staan twee foto's, die een verkeerde indruk wekken. Dat zijn een big met een hond ergens buiten. En een foto van een boerin met drie biggetjes buiten in het groen met een emmer erbij. Dat klopt niet met de reguliere varkenshouderij. In de tekst wordt gesuggereerd dat er Super de Boer hulp krijgt van Dierenbescherming. Dat kan zijn. Verder gaan ze in op de behoeften van het varken. Alsof dat allemaal is ingevuld. Dat kan niet kloppen want de meeste Duitse vleesvarkens liggen op volledig roostervloer. Ook Bert van den Berg heeft in AgD verklaart dat het voorbarig is om te zeggen dat er overeenstemming is met Dierenbescherming over een tussensegment. Maar wat mij ook niet aan staat is dat in de folder er gesproken wordt over een Duitse varkenshouder met naam genoemd, familiebedrijf en al 300 jaar boer.... wat er achter ligt is dat we in NL megabedrijven hebben... In Duitsland is alles beter. Het wordt niet gezegd, maar je kunt dit er wel uit lezen. Voor mij reden om eens een goed gesprek aan te gaan met Super de Boer. Ze komen volgende week. Reden te meer voor een transparant informatiemerk. Dan was dit hopenlijk niet gebeurd. Super de Boer moet zorgvuldig communiceren. Voor varkenshouders is een communicatie als deze een gemiste kans. Wij hebben betere zaken te melden, dan de communicatie van Wakker Dier, want geen misverstand die is ook zeer eenzijdig en zeker niet-feitenlijk.

  • no-profile-image

    Sjoerd Spiekker

    Nu wil ik wel eens weten, wat in t artikel letterlijk staat. Ik weet niet wat die lui menen met krappe betonnen hokken, maar volgens mij lopen ze een tikkeltje achter (jaar of 15)... Hun "onderzoek" is subjectief in mijn ogen, terwijl een echt onderzoek tegenwoordig toch altijd objectief hoort te zijn.

    mvg
    Sjoerd Spiekker

  • no-profile-image

    Mark

    Mensen, maak je niet druk om wat wd roept en wil.
    Kip was ook het meest mishandelde stukje vlees. Zelden zo'n goeie reklame gehad. De verkoop is naar een record gestegen.
    Hulde aan wd, bloemetjes voor sjoerd.
    Mensen willen dadelijk met eigen ogen zien of er iets aan de hand is. En vervolgens nemen ze zo'n lekkere karbonade of file lapje mee.
    Dat is de kunst van reclame maken. SdB betaald een beetje voor de reclame, de rest doet wd.

Of registreer je om te kunnen reageren.