Home

Achtergrond 199 x bekeken

Veldleeuwerik wordt merk tussensegment akkerbouw

Stichting Veldleeuwerik wil duurzaam geproduceerde akkerbouwproducten in de markt zetten onder de naam Veldleeuwerik.

Het gaat om producten tussen biologisch en gangbaar, zoals duurzaam geproduceerde suiker en bier.

Dat werd gisteren bekend op de telersbijeenkomst in Swifterbant. Stichting Veldleeuwerik is drie jaar actief. Afnemers en verwerkers zijn Agrarische Unie, Suiker Unie, Unilever, Heineken, Gebroeders Van Liere, Mc Cain en Cargill Malt.

Zo’n vijftig akkerbouwers nemen deel aan het initiatief. "Komend jaar willen we dat verdubbelen", vertelt Gert Sikken, bestuursvoorzitter en directeur agrarische zaken bij Suiker Unie.

Duurzame landbouw is landbouw bedrijven met respect voor bodem, mens en omgeving. "Dat betaalt zichzelf op termijn sowieso uit door een hogere opbrengst en kwaliteit", zegt Piet van Liere van het uienteelt-, sorteer- en exportbedrijf.

Henk Heinhuis, directeur van Agrarische Unie: "Qua afzet hebben we het over nichemarkten. Daarvoor gaan we een commercieel label ontwikkelen."

Of registreer je om te kunnen reageren.