Home

Achtergrond 103 x bekeken 5 reacties

Veerman lanceert plan voor volks-informatiemerk

Dick Veerman, de man achter website Foodlog.nl heeft het plan gelanceerd om te komen tot een zogenoemd volks-informatiemerk.

Het kenmerk zou de sleutel moeten zijn voor toegang tot een database met alle mogelijke gegevens over het product. De consument zou via de computer alles te weten moeten kunnen komen over het product, bijvoorbeeld waar het product is gemaakt. Dit zou mogelijk moeten worden via een scantechniek. De consument scant het kenmerk en kan vervolgens via de computer alle mogelijke informatie over het product opvragen.

LTO vakgroepvoorzitter Annechien ten Have ziet voor de varkenshouderij forse voordelen in zo’n systeem. In haar weblog pleit zij voor een zo groot mogelijke openheid over de productie in de varkenshouderij.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Overigens: het deed ons deugd te horen dat Gerda Verburg vorige week het idee om de barcode als scanbaar informatiemerk (als het ware als 'doorklik' naar de hele wereld achter een product) te gaan gebruiken aan de leden van de Tweede Kamer heeft genoemd.

  • no-profile-image

    Han

    Dick het idee is goed. Maar zouden de consumenten de tijd nemen om het etiket voor de scan te houden en de informatie tot zich te nemen?

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Han, Het staat er nu een beetje alsof ik het allemaal bedacht zou hebben. Het idee komt echt van een hele groep mensen op foodlog.nl. Daaronder zijn techneuten die nog een beetje op de achtergrond opereren maar die heel wezenlijk zijn vor het plan. Daarbij is wel heel zichtbaar Jan Peter van Doorn, een van de 'namen' uit Nederland's marketingwereldje. Hij wil zijn talenten inzetten om niet te neppen met marketing maar juist te ontneppen en dat kijken leuk en relevant te maken. Daarnaast is een van Nederland's betere industrial Designers, Christien Meindertsma, bezig met een ontwerp om de informatie zodanig te ordenen dat het heel toegankelijk wordt. Zo toegankelijk dat mensen als het ware 'verslaafd' raken aan (w)eten. Ik schreef er gisteren wat over op foodlog. Vanuit dat stukje kom je bij alle links over de al uitgebreide discussie over het onderwerp: http://www.foodlog.nl/cafe/bericht/niks_meer_te_verbergen/ Voor degenen die in vijf minuten willen horen wat het is, zit er een linkje bij naar een radio-fragmentje dat vorige week op Radio 1 te horen was.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    @Jan, ten eerste wordt er geen druppel water verbruikt door dierlijke sectoren. Wel wordt er water GEbruikt, wat als zuiver water terugkomt in de kringloop o.a. door verdamping. Ten tweede bespaart iedere kilo mest de productie van milieuvervuilend kunstmest waarbij gigantische hoeveelheden CO2 vrijkomen door het gebruik van aardgas in het productieproces. En ten derde zorgt vlees voor een zekerheid in het aanbod van voedsel, en variatie op het aanbod ervan. Bij langdurige perioden van droogte kan in één klap de plantaardige productie in gevaar komen. Bij dierlijke productie speelt dit veel minder. Met de voorspellingen van onze klimaatprofeten zou juist het punt van sterk wisselende, en meer extreme, klimatologische omstandigheden pleiten voor een evenwichtig aanbod van plantaardige en dierlijke producten.

  • no-profile-image

    jan kreveld

    hopelijk ook OPENHEID hoeveel kilo's plantaardig eiwit een varken eet en hoeveel liters water het kost en hoeveel mest er moet worden uitgereden om die ene kilo vlees te verkrijgen.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.