Home

Achtergrond 77 x bekeken

Oorzaak treinramp nog onzeker

De oorzaak van de treinramp bij het Belgische Halle staat nog niet vast.

Dat de bestuurder van een van de twee treinen een rood signaal heeft genegeerd, is vooralsnog niet bewezen, aldus een woordvoerder van de Belgische Justitie vandaag.

De machinist zal nog worden gehoord. Wanneer dat gebeurt, is nog niet duidelijk. De man overleefde de botsing, maar raakte wel gewond. Ook de zwarte dozen van de twee treinen, die inmiddels gevonden zijn, moeten nadere informatie bieden.

Dinsdag is met man en macht gezocht naar eventuele nieuwe slachtoffers. Die zijn voorlopig niet gevonden, maar er worden wel personen vermist die vermoedelijk met een van de verongelukte passagierstreinen reisden. Het dodental van de ramp blijft voorlopig staan op achttien. Daarnaast raakten 162 mensen gewond, van wie elf ernstig.

Veel Belgische treinbestuurders zijn dinsdag in staking gegaan omdat ze naar eigen zeggen te geëmotioneerd waren om te werken. Aanvankelijk bleef de staking vooral beperkt tot Wallonië, maar later op de dag legden ook machinisten in onder meer Antwerpen en Kortrijk het werk neer. Volgens vakbondswoordvoerders zou ongeveer de helft van de machinisten in staking zijn. Het is onduidelijk wanneer ze weer aan de slag gaan. De bonden zijn niet betrokken bij de acties, maar hebben er wel begrip voor.

Het treinongeluk deed zich maandagochtend rond 08.30 uur voor. Een trein uit Leuven botste in Buizingen, een deelgemeente van Halle, op een trein die op weg was naar Luik. De eerste machinist zou door rood zijn gereden. Zijn collega in de tegemoetkomende trein kwam om het leven.

De treinbotsing zorgde voor een enorme ravage. Pas als justitie het onderzoek van de wagons heeft afgerond, kan met herstelwerkzaamheden worden begonnen. Die klus zal volgens een woordvoerster van de Belgische spoorwegbeheerder Infrabel drie tot vier nachten duren.

Voorlopig blijft het treinverkeer in België dan ook ernstig ontregeld. De Eurostar naar Londen en de Thalys van Amsterdam naar Parijs reden vandaag niet. De Eurostar zal ook woensdag niet rijden. Van de Thalys is dat nog niet zeker.

In de Belgische pers is dinsdag scherp uitgehaald naar de autoriteiten en de spoorwegmaatschappij NMBS, omdat zij verzuimd hebben het spoor beter te beveiligen. Na een treinramp in 2001 bij Pécrot, waardoor acht mensen omkwamen, zou er een systeem komen dat ervoor zorgt dat treinen automatisch vaart minderen als een bestuurder een rood licht negeert. Maar dat beveiligingssysteem is nog steeds niet overal ingevoerd. ,,Niets geleerd uit de vorige ramp'', kopte Het Laatste Nieuws, de grootste krant van België. Andere dagbladen openden hun voorpagina's met soortgelijke conclusies.

De ramp houdt de gemoederen in België flink bezig. Maandagavond keken meer mensen naar de berichtgeving erover in het tv-journaal van de Vlaamse publieke omroep VRT dan ooit sinds de invoering van de meting.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.