Home

Achtergrond 105 x bekeken

Nielsen: Albert Heijn nog steeds grootste marktaandeel

Albert Heijn heeft vorig jaar het marktaandeel zien stijgen van 31,3 tot 32,8 procent van de Nederlandse markt.

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen. Inkoopcombinatie Superunie bleef de grootste.

Superunie’s marktaandeel is opgebouwd uit meer dan 12 vooral kleinere ketens waarvan Jumbo de grootste was. Jumbo heeft ondertussen Superunie verlaten, Super de Boer overgenomen en met C1000 de inkoopcombinatie BIJEEN opgezet.

Geactualiseerd naar de nieuwe structuur heeft Albert Heijn het grootste marktaandeel, gevolgd door Superunie exclusief Jumbo (29,6 procent) en BIJEEN (23,1 procent). C1000 zag het marktaandeel dalen van 13,2 naar 11,7 procent en Super de Boer van 6,8 naar 6,5 procent.

Opvallend is dat discounter Aldi niet weet te profiteren van de crisis. Het marktaandeel daalde van 8,5 naar 8,3 procent, en kan verder dalen nu de eveneens op een lage prijs gerichte Jumbo-formule de weg naar de Randstad vindt.

Gfk stelde eerder dat Aldi de boot wellicht mist doordat het enigszins is stil blijven staan qua formuleontwikkeling. Concurrent Lidl legde meer focus op het betere verssegment en zag het marktaandeel juist stijgen van 4,8 naar 5,4 procent.

Of registreer je om te kunnen reageren.