Home

Achtergrond 295 x bekeken 1 reactie

Lidl: telers moeten meer doen aan residucontrole

Na de ontwikkeling van residubeleid en controle door supermarkten moeten telers het voortouw nemen en volledig transparant zijn in hun residumanagement.

Dat zegt Olivier Weidner, kwaliteitsverantwoordelijke bij Lidl. De Duitse supermarktketen bracht het residugehalte fors omlaag sinds 2006, bleek bij de opening van de Fruit Logisticabeurs. Grote telers in Spanje, Italië en Duitsland hebben eigen laboratoria ingericht voor de leveringen aan Lidl. Dat helpt deze bedrijven residuarme producten te produceren, zei Weidner. Hij noemde Nederland niet als voorbeeld.

De Duitse prijsvechter was voorloper in het ontwikkelen van een residubeleid en monitoring. De keten doet aan residu-onderzoek en koppelt de gegevens terug naar telers. Ook investeert de keten met leveranciers in de logistiek om versheid en tracering te garanderen. Telers kunnen alleen afzetzekerheid krijgen als ze volledig transparant zijn in hun middelengebruik. "We moeten weten of de keten de afspraken over kwaliteit ook daadwerkelijk uitvoert."

Met een goed systeem van kwaliteitscontrole verwacht Lidl ook beter te kunnen inspelen op toekomstige consumentenwensen. "Zo kunnen we standaarden steeds weer aanpassen." Hij schetste de ontwikkeling van consumentenwensen sinds de jaren zestig. De focus van consumenten op schonere producten zal steeds verder gaan, stelde hij. Biologisch biedt die zekerheid op schone producten al wel, stelt Weidner.

Hij toonde een grafiek met de uitslagen van meer dan 100.000 steekproeven naar resten van bestrijdingsmiddelen. Lidl is er in geslaagd de gemiddelde gehaltes stevig terug te dringen. In 2006 lag het gehalte van residuen op een kwart van de toegestane waarde (mrl). In 2009 was dat nog 8,7 procent. Het effect van de geharmoniseerde regelgeving komt niet duidelijk in de cijfers naar voren.

De gemiddelde absolute residugehaltes zijn minder hard gedaald. Gemiddeld vindt de supermaktketen 2,5 milligram residu per kilo product op de in de winkel verkochte producten.

Eén reactie

  • no-profile-image

    .

    Lidl speelt slechts in op onderbuikgevoelens bij consumenten n.a.v. publicaties over overschreden residugehaltes. Door het stellen van bovenwettelijke residueisen spelen ze mooi weer richting consument. Het is een teken dat gewone controleinstanties hun werk niet goed doen. Wettelijke eisen zijn er om ons eraan te houden en moeten nageleefd worden. Door het opstellen van bovenwettelijke eisen worden telers op een onverantwoorde manier gedwongen om soms grote risico's te nemen in de teelt. Houdt een teler zich aan de wettelijke regels dan moet dat voldoende zijn. De detailhandel houdt een residu-eisengevecht over de rug van de telers. In geval van een machtsevenwicht tussen telers en detailhandel zouden telers het moeten verrekken om nog te leveren als ze teeltonbekwame bovenwettelijke eisen stellen. De wet hoort de randvoorwaarden te stellen en niet zo'n stelletje ...

Of registreer je om te kunnen reageren.