Home

Achtergrond 158 x bekeken

Fair Trade ziet omzet stijgen

Fair Trade Original, de handelsorganisatie die eerlijke prijzen wil voor producenten in ontwikkelingslanden, heeft in 2009 een omzet gehaald van 17,8 miljoen euro, een groei van 16 procent ten opzichte van 2008.

De groei werd met name veroorzaakt door stijgende verkoop van levensmiddelen en koffie in de supermarkten. De omzet aan supermarkten groeide met 78 procent van 3,8 miljoen euro in 2008 naar 6,8 miljoen euro in 2009, aldus Fair Trade Original.

Eind 2008 introduceerde Fair Trade Original haar eigen koffiemerk in het supermarktkanaal. Tot die tijd vond de consument daar veelal de bekende koffie in Max Havelaar verpakking. Omdat Stichting Max Havelaar, het keurmerk voor Fairtrade, zich volledig als keurmerk en niet meer als merk wilde profileren, verdween het Max Havelaar koffiepak uit het schap. De supermarkten zagen het Fair Trade Original koffiemerk als de logische opvolger, ook omdat zij al diverse andere levensmiddelen van Fair Trade Original in de winkel hadden staan.

De omzet in mode- en woonaccessoires steeg slechts licht, aldus Fair Trade Original, maar samenwerking met designer Piet Hein Eek lijkt daarin nu verbetering te brengen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.