Home

Achtergrond 459 x bekeken 27 reacties

Wat een prutsers!

In Nederland is alles beter dan in Rusland. Behalve het openbaar vervoer dan. Daar kun je in Rusland op bouwen! Nederland staat eigenlijk compleet voor schut.

Vandaag, maandag 20 december, moest onze Russische stagiaire met het openbaar vervoer van Utrecht naar Leeuwarden komen. Ze is al teruggegaan want er zijn grote vertragingen en treinen rijden om. Prutsers, dat zijn we in Nederland. Een simpel sneeuwbuitje en het hele openbare leven is ontregeld. Grote bedrijven met duurbetaald management, zoals NS, KLM, Schiphol, Connexxion en Rijkswaterstaat, laten het compleet afweten na een paar vlokjes sneeuw. Die duur betaalde heren kunnen nog iets leren van de Russen. Daar rijdt de trein wél op tijd, ondanks temperaturen overdag rond min 10 en een pak sneeuw van 30 centimeter.

Russische lijndienst stipt ondanks sneeuw

Afgelopen week ondervond ik nog aan den lijve dat de Russen hun openbaar vervoer wel op orde hebben, ondanks min 10 graden en 20-30 centimeter sneeuw. Maandag 13 december vloog ik ’s avonds met Aeroflot naar Moskou. Ik kwam dinsdagochtend netjes op tijd aan, om 5 uur 's ochtends plaatselijke tijd. Op de nieuwe terminal, die net een halfjaar klaar is, verliep de douane- en bagageafhandeling voorspoedig. Na een ontbijtje op het vliegveld las ik even de Telegraaf en Boerderij op internet. Dat is daar nog gratis, op Schiphol moet je er dik voor betalen.

Ook Russische trein stipt ondanks winterweer

Met de nieuwe treinverbinding, ook net een jaar klaar, ging ik daarna naar Moskou. Ruim 30 minuten later sta je exact op tijd in het centrum van Moskou. Ook de metro naar het treinstation vertrok volgens het boekje. Ik had al een e-ticket voor mijn treinreis naar een regio 250 kilometer ten zuiden van Moskou. Die hoefde ik alleen nog maar even om te zetten in een papieren ticket, maar dat ging ook vlekkeloos.

Bus ook geen enkel probleem

’s Avonds ging er helaas geen trein terug naar Moskou, maar er reed wel een bus. Het was niet druk, dus kon ik op de achterbank lekker languit liggen. Voordat ik goed en wel uitgeslapen was, waren we al weer in Moskou. Ook van de prijs, van iets van €12,50 voor een rit van zeker 250 kilometer, kun je niets zeggen. Hetzelfde gold voor de trein. Die was iets duurder, maar een treinreis kost in Rusland geen vermogen zoals in Nederland. En dan moet je in Nederland ook nog maar afwachten of de trein überhaupt rijdt en of je wel een zitplaats hebt.

Heel Moskou door voor nog geen euro

De volgende dagen bleef ik in Moskou. Daar kun je voor nog geen euro per rit de hele stad doorreizen. Het is allemaal prima georganiseerd. Heel anders dan in ons Nederlandse openbaar vervoer met het duurbetaalde management.

KLM liet het afweten, Aeroflot vloog wél

Vrijdagavond 17 december startte de terugreis, naar Nederland. Met de trein weer naar het vliegveld, exact op tijd. Op de borden zag ik dat de vlucht van 17.00 uur met de KLM naar Amsterdam was geannuleerd. Op het gratis internet had ik al gezien dat het een chaos was in Nederland. Toen we naar de instapbalie gingen en vroegen of het toestel wel zou gaan, antwoordde de jongeman met een dikke grijns op zijn gezicht van ‘Ja jongens, geen zorgen. Jullie vliegen niet met de KLM, maar met Aeroflot en wij vliegen wel’. Ja die laten zich snel van de wijs brengen. Niet door een paar vlokjes sneeuw en zelfs niet door een pak.

Na wat vertraging en lang wachten op Schiphol kwamen we toch netjes aan in Nederland. Gelukkig had ik de auto op Schiphol staan, want ja het was al 23.00 uur en zie dan maar eens met onze vrienden van de NS thuis te komen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jeroen

    Rene,

    Ik zat het van de week ook al te denken, toen ik het nieuws van Nederland las.
    Ik zit onder de landingsbaan van Borispel/Kiev en ik zie geen vliegtuig minder komen. En hier ook, bussen rijden om het leven en op tijd. Trein idem dito.

  • no-profile-image

    henk

    een beetje relativeren. de treinen reiden geen 130 in rusland maar 50/60 de ns had problemen met zekeringen. die zitten er niet in bij een trein in rusland. de deuren kunnen onder het rijden zo open getrokken worden.
    en ik denk ook niet dat iedere rus die elke dag een 100 km in de trein moet zitten om naar hun werk te gaan, het er mee eens is dat er altijd een zitplaats is, als die er wel is is het comfort dusdanig beroerd dat, als de ns de treinen uit rusland in zou zetten ze meer commentaar en ellende in de pers krijgen dan nu

  • no-profile-image

    Han

    Hoi Rene. Jij hebt het over het openbaar vervoer in Rusland. Ik was toevalig even met de auto heen en weer naar Rusland. Waar zat het verkeer op zijn kont; Nederland en Duitsland bij een beetje sneeuw. Helaas in Rusland, Polen waren de autobanen schoon en werden met 7 sneeuwschuiven in formatie schoon en onder het zand en zout gehouden. De R wegen (provinciale wegen) waren zelfs voor 90 % goed te berijden. Hier blijkt maar weer, dat niet de luxe en de bonussen maar het praktische verstand de economie draaiende houden.

  • no-profile-image

    Jan Mobiel

    Klopt Henk, Moskou-Saransk treinen duurt altijd nog zo'n 12 uren, dat komt neer op 65 kilometer per uur. Verder vind ik het niet zo erg dat het allemaal wat minder gaat met het vervoer. Ondanks dat ik zelf veel reis en vlieg, is meer dan de helft uit luxe. Met de moderne communicatiemiddelen is er veel minder reizen nodig. Zakenreizen zijn vaak nog het excuus voor amoureuze avontuurtjes.

  • no-profile-image

    GW

    Alleen soms hebben ze weer andere problemen ;-)) http://www.youtube.com/watch?v=eE2XsZkaJto&feature=related
    Verder niet vergeten dat je in zo'n trein grote kans hebt dat je bij een stel drinkende Russische soldaten in de coupe terecht komt. Kan ook leuk zijn...

  • no-profile-image

    Jeroen

    Het gaat toch om het idee, Nl beetje sneeuw en het is uit de running en hier, waar niemand het verwacht rijd alles.
    Maar als je het met luxe niet wil vergelijken, pak je toch Noorwegen, volgens mij rijden daar te treinen ook nog.

  • no-profile-image

    Jack

    Dit soort problemen hebben ze in Nederland toch ook nog niet??
    http://www.youtube.com/watch?v=tF2ZPRmocs4
    Dat zijn tenminste problemen en geen gezeur over blaadjes op de rails.
    Regeren is vooruitzien, en dat schijnen ze in Nederland verleerd te zijn.
    Alleen Schiphol heeft het redelijk op orde.

  • no-profile-image

    Han

    @GW. Ik heb geen idee waar je de soldaten vandaan haalt? Ik heb veel gereisd met achtreinen in Rusland, nooit soldaten en nooit gebrek aan luxe. Wie verzorgt mijn kopje thee bij NS om 7 uur in de morgen? Waar is gelegenheid om te wassen te scheren bij NS? Waar is de mogelijkheid om je internet te gebruiken bij NS. Dit alles kan in de Russische treinen. @Jan Mobiel. Je zult best gelijk hebben met je zakenreizen, die gelijk staan aan amoureuze avontuurjes. Ik weet echter niet hoe ik per internet de boeren moet advieseren over grondbewerking, gewasbescherming, inkuilen etc. Hoe ik zou moeten klauwbekappen? Zowel Rene als ik zullen wel moeten reizen, om ons werk te doen.

  • no-profile-image

    Christian de Vries

    Idd Jeroen, het gaat om het idee. Feit blijft dat Nederland volkomen lam ligt bij een beetje sneeuw en in Rusland alles gewoon doordraait. Hoe goed dat 'gewoon' dan ook moge zijn...
    Ik zat bij Rene in het vliegtuig en vond de opmerking van die vent bij de gate wel mooi "Je vliegt niet met KLM...! Wij vliegen wel!" Die benauwde Nederlandse pilootjes laten het vliegtuig aan de grond staan en die Russen vliegen gewoon volgens schema. Vervolgens stond ik overigens wel een uur met Rene te wachten op onze koffers op schiphol, waarschijnlijk omdat een of ander bagagekarretje ergens stond te slippen in een beetje sneeuw. Hoezo Schiphol heeft het goed voor elkaar..??

  • no-profile-image

    W Geverink

    Wat een leedvermaak weer. Het is idd goedkope entertainment om s'avonds op het nieuws te bekijken hoe leken (door de global warming) om de oren worden geslagen met winters van heb ik jouw daar, en geen idee hebben hoe er mee om te gaan. Niks is er op winters berekend en een groot gedeelte van Europa ligt na wat winterweer meteen plat. Hier in canada daarintegen noemen ze de zomer ook wel a brief period of poor snowmobiling. Het is dan ook geen wonder dat we op winterweer beter berekend zijn. Bij deze gelegenheid wens ik iedereen al vast een hele fijne witte Kerst, een goed uiteinde en een gezond en gelukkig 2011 toe.

  • no-profile-image

    Han

    Rene niet alleen Nederland staat voor schut, heel West Europa stond vast. Schiphol, Charle de Gaulle, Frankfurt, Brussel en Londen geen vliegverkeer. Duitse autobahnen maximum snelheid van ca. 50 km en eindeloze files. Ik denk dat we met ons super ZOAB een probleem hebben geschapen. Strooi zout op ZOAB en het is in no time verdwenen in de porieen van het asfalt. Zandstrooien zoals de Russen doen is onmogelijk, het verstopt het ZOAB. Onze vooruitgang lijkt onder deze winterse omstandigheden meer weg te hebben van een achteruitgang. Hier komt bij dat ons beleid geheel is geent op de Opwarming van de aarde. Temperatuurs verhoging en hier past geen echte winter in, waarbij gedurende langere tijd sneeuw en gladheidsbestrijding noodzakelijk zijn. Nederland zit dan ook na 14 dagen zonder >zout<. Is dit per ongeluk of zit Den Haag echt zonder geld en zonder visie?

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Beste mensen, zoals Rene zijn verhaal al begint :"Alles is beter in Nederland, behalve het openbaar vervoer (in de winter). dan zegt hij dus dat het in Nederland toch het meeste wel prima geregeld is. En waarom nu altijd gelijk zo verschrikkelijk klagen als het even wat tegenzit. Natuurlijk kun je punten aanwijzen waar bepaalde organisaties als N.S., Schiphol, Rijkswaterstaat etc in voor Nederland extreme situaties het beter hadden kunnen doen. Maar als het eens een beetje tegen zit en je niet op het door jou gewenste tijdstip van A naar B kunt komen door weersinvloeden die niemand in de hand heeft, begin dan niet gelijk te zeuren dat het elders allemaal beter is. Neem het zoals het is, blijf een beetje rustig en er komt vanzelf een oplossing. Ik miste afgelopen zondag door de grote drukte op Schiphol ook mijn vlucht naar Detroit maar door de werkelijk perfecte service van KLM kon ik een paar uur later mee met een vlucht naar Toronto onder een cent extra kosten. Als ik een dag langer had moeten wachten, het zij zo. We nemen alles vandaag de dag zo vanzelfsprekend aan dat als het eens een beetje anders loopt, gelijk iedereen in paniek raakt. Dat moeten we eens afleren. Verder is het logisch dat men in sneeuwrijke landen beter toegerust is op dergelijke omstandigheden en Cristiaan, ik vlieg liever met voorzichtige Nederlandse piloten dan met kamikaze russen. Er zijn echt wel goede redenen voor om vluchten te annuleren.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Jan, De service van Aeroflot is zeer goed(vond het zelf beter dan KLM) en het hoort tot dezelde groep, skyteam.
    Daarnaast kamikaza? Misschien wat meer ervaring in Rusland opgedaan met sneeuw? Waar moet een NL vlieger zijn ervaring op doen, als ie alleen maar op spanje vliegt?

  • no-profile-image

    onno

    Wil ik toch een kleine kant tekening plaatsen. Ondergetekende heeft ook wel eens 5 uur op de startbaan gestaan in Domodedovo, Moskou, zonder verwarming en zonder info. De stewardess heeft toen maar een fles cognac van de piloot onder ons verdeeld om toch maar een beetje warm te blijven.
    Of in Ukraine waar onder -15 de wereld stopt, supermarkten worden dan niet of slecht aangeleverd. Kiev wordt dan een bende omdat verschillende vrachtwagens niet meer draaien.
    Of dat je 's morgens wakker wordt in de trein en denkt: We zijn ook nog niet echt opgeschoten. De trein is dan ergens in de middle of nergenshuizen geparkeerd.
    Toegegeven, ze zitten daar niet in de stress over een paar vlokjes..

  • no-profile-image

    Arlo Ploumen

    Rene,

    Je verhaal klopt als een bus . Dinsdag vanaf mijn woonplaats naar Dusseldorf gereisd perfect. Een probleem het was te warm in de trein 31 gr kom daar maar eens in Nederland voor daar staan ze stil ...

  • no-profile-image

    onno

    Klopt Arlo, zolang ze maar olie genoeg hebben om de kachels in de treinen te stoken. Vervelend alleen dat ze dat ook in het voorjaar doen en dus soms een komplete sauna is...
    Vanaf deze kant een ieder een plezierige Kerst!!!!!!!!!

  • no-profile-image

    Jeroen

    Plezierige kerst uit Ukraine

  • no-profile-image

    henk

    een stukje uit de gazet van antwerpen.
    kijk eens hoe geweldig het altijd gaat in rusland!!!!!

    26/12 In de Russische hoofdstad Moskou heeft één van de drie internationale luchthavens de deuren moeten sluiten.
    Op Domodedovo, in het zuidoosten van de metropool, kunnen tijdelijk geen vliegtuigen meer landen of opstijgen. Op de koop toe is er geen stroom meer. IJsregen zorgde ervoor dat een belangrijke voedingskabel knapte.

    Hoeveel reizigers de dupe zijn van deze sluiting is niet duidelijk. Ook SN Brussels Airlines vliegt op Domodedovo.

    Ook het treinverkeer in Moskou ondervindt zware problemen, te wijten aan bevroren bovenleidingen. De Moskovieten worden aangeraden om thuis te blijven.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Henk, dit is net gebeurd, las het ook.
    Maar de vliegvelden van EU lagen al lang plat voor die tijd. Waarom pakt je niet de Russische krant erbij, die schrijven dit ook?

  • no-profile-image

    henk

    wat maakt het uit in welke krant het staat??
    kom net terug van schiphol voor de tweede keer, niemand die terug naar rusland kan. en dan komt renee met deze flauwe kul ``treinen en vliegtuigen in rusland staan ook stil bij extreem weer... dus renee heeft ongelijk.´´

  • no-profile-image

    Jeroen

    Alleen dit vliegveld en dit kwam niet omdat de piloten niet wouwden, externe factor. Waarom vlogen ze ook al weer niet in Europa? Niet omdat het vliegveld geen stroom had!

  • no-profile-image

    onno

    Dit is niet zo'n handig topic in de winter. Ik kan genoeg keren opnoemen dat ik zelf gestrand ben in Moskow en Kiev door sneeuw. En dan word je niet geholpen met vouchers om wat eten te halen of een hotel dat voor je geregeld wordt.
    Aan de andere kant wagen de piloten veel meer. Ik ben ook wel eens in het oosten van de Ukraine geland waar na landing ik de landingsbaan niet van het omringende grasland kon onderscheiden. Maar of dat nu wel in onze interesse is....

  • no-profile-image

    dre

    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/12_december/27/buitenland/gestrande-reizigers-moskou-woedend.xml

  • no-profile-image

    Jeroen

    Onno, maar ze vlogen :)
    Service is een groot woord,als ze zien dat je geld hebt, zullen ze je het je verkopen.

  • no-profile-image

    henk

    ze vliegen dus niet als je het nieuws bekijkt.!! lees de kop van het stuk nog een keer goed!! ze zullen bij het journaal wel weer acteurs ingehuurd hebben om dat perfect draaiende rusland weer voor schut te zetten:))
    ben benieuwd welke draai jeroen er nog meer aan kan geven. niet kunnen toegeven van ongelijk is erg vermakelijk

  • no-profile-image

    onno

    Jeroen, ik zal je eens een anekdote vertellen, over service gesproken... Ik heb eens koeien gekocht in een "vangod enallesverlatenstreek" in centraal Rusland. Ik ben met de auto gegaan met een vertaalster, dus het lag niet aan het taalgebruik. Reisje van 4000 km heen en terug. Na een nacht door gereden te hebben, kregen we wat honger. Op naar de plaatselijke supermarkt, of wat daar voor moet doorgaan. NIets te koop natuurlijk, alleen twee mars repen. Kosten 40 roebles. Dus zegt de vertaalster, geef die maar. Nee, dat kon niet, dat waren de laatsten en daar stond de prijs op. Na nog wat zeuren, heb ik de prijs verhoogd naar 1000 rubles voor de 2 ( zo'n beetje 25 euro). Moet je maar niet denken dat ik ze meekreeg..
    Dus op naar de volgende... Niemand in de winkel, alleen 2 verkoopsters. Maar die mochten niets verkopen omdat ze stagelopers waren.. En zo kan ik boeken schrijven.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Henk als jij eens had gelezen, was mijn antwoord op reacitie van Onno.
    Ze vlogen niet omdat er geen stroom was, wat was de reden dat ze niet in NL/DE/UK niet vlogen?!
    Onno, ik had het zelde in Bashkortistan, als ik pin kreeg je alleen de grote flappen.
    Dus ik wou toen naar een bar, waar intree was (al paar keer geweest), dus ik geef haar zo 1000 roebel papier, had ze geen kleingeld, ik kwam er niet in ???
    En hier hebben ze dat ook, dat de prijs erop staat, dat ze die niet willen verkopen. Hoe verzin je het.

Laad alle reacties (23)

Of registreer je om te kunnen reageren.