Home

Achtergrond 212 x bekeken

Focus NMA op paprika verrast de sector

Dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) bij het kartelonderzoek focust op paprika verrast de sector. Verwacht werd dat de uitkomst een breder perspectief zou hebben.

Volgens een betrokkene is dat een teken van zwakte. ”De NMA kiest ervoor om een boom uit het bos te hakken. Ik begrijp dat wel; Als je zo hoog van de toren blaast met een inval en anderhalf jaar onderzoek moet je met iets komen.”

Die opvatting is een eerste reactie zonder dat het NMA-eindrapport is ingezien. Want geen van de benaderde afzetorganisaties zegt zo’n rapport te hebben ontvangen. Dat is opmerkelijk, omdat de NMA verzekert dat de betrokken partijen een rapport hebben en daarop kunnen reageren. Op basis van de uitlatingen van de NMA moeten de grote paprikapartijen erbij betrokken zijn.

De NMA heeft ook een partij in de kartelverdenking betrokken die geholpen zou hebben bij de afspraken. Het ligt voor de hand dat dit het telerscollectief P8 is. Van P8 is juist bekend dat ze in contact stonden met de NMA en de Europese Commissie over de mogelijkheden van samenwerking tussen de afzetorganisaties. Bekend is dat deze telersgroepen daarbij stuitten op de grenzen van de regelgeving. De Europese regels voor afzetorganisaties sluiten ook niet naadloos aan bij de Nederlandse NMA-regels. P8 wil niet reageren.

De overkoepelende organisatie voor handel Frugi Venta zegt te onderzoeken of leden betrokken zijn en biedt juridische ondersteuning. Ook Frugi Venta is verrast over de uitkomst. Juist deze week bracht de koepel een rapport naar buiten over de prijsvorming in de groentensector. Directeur Willem Baljeu: ”Het rapport laat goed zien hoe complex de prijsvorming is. We hebben het opgestuurd naar de NMA.” Toen was het NMA-rapport al wel geschreven.

Over de daghandel stellen de onderzoekers van SEO Economische Onderzoek: ”Wanneer de eerste prijs gezet is, wordt deze doorgegeven aan een aantal klanten. De klant is ook op de hoogte van de prijzen van concurrenten. Op basis van de verkoop ziet de groothandel of de prijs te hoog of te laag is gezet, en kan daarop worden aangepast: de prijs wijzigt vele malen per dag.”

De koepel voor afzetorganisaties DPA zegt het initiatief te laten aan individuele telers en treedt niet als een partij naar buiten.

Of registreer je om te kunnen reageren.