Home

Achtergrond 124 x bekeken

Veiling Hoogstraten ziet de omzet explosief groeien

Veiling Hoogstraten koerst af op een recordomzet van 165 miljoen euro, 45 miljoen euro meer dan een jaar geleden.

Dat zegt marketing directeur Jan Engelen. De groei is enerzijds te danken aan fors betere prijzen voor met name aardbeien en tomaten, en anderzijds een groter areaal. Op dit moment ligt de omzet van Veiling Hoogstraten op 150 miljoen euro. Daarvan is meer dan 50 procent gerealiseerd met de afzet van aardbeien, 30 procent met de afzet van tomaten en circa 15 procent met de afzet van paprika’s. Een restant van de omzet komt voort uit de afzet van komkommers. De middenprijzen zijn volgens Engelen fors gestegen, vooral bij de glasgroenten.

Voor losse tomaten lag de middenprijs tot nu toe op 82 cent per kg, tegen 58 cent vorig jaar. De middenprijs voor trostomaten komt uit op 82 cent, tegenover 55 cent vorig jaar. Bij paprika’s, komt de middenprijs uit op 1,12 euro per kg, tegen 84 cent vorig jaar. Aardbeien gingen weg voor gemiddeld 2,83 euro, terwijl vorig jaar 2,56 euro betaald is.

Paprika's en aardbeien

"Veiling Hoogstraten profiteert tevens van een forse areaalgroei voor paprika’s en aardbeien in het jaar 2009", aldus Engelen. Het areaal paprika’s ligt nu op bijna 65 hectare. De toegenomen aardbeienteelt is volgens hem het gevolg van een goede samenwerking met het Nederlandse CLTV Zundert, het vasthouden aan de klok, goede kwaliteitscontrole en het aanhouden van Elsanta als hoofdvariëteit.

Desondanks haalt Veiling Hoogstraten net niet de afzetdoelstelling van 26 miljoen kg aardbeien. Engelen verwacht dat het verkochte volume uit zal komen rond de 25,5 en 26 miljoen kg. Voor paprika’s, tomaten en komkommers ligt de uitkomst dichtbij de doelstellingen. Opvallend is dat nu een derde van de aangevoerde paprika’s uit Nederland komt, waarvan een derde deel door de eerder aangegane samenwerking met de veiling Zaltbommel.

"Ook voor het volgende jaar komen Nederlandse paprikatelers naar ons toe. Ze missen in Nederland de klok, die transparantie biedt. Telers weten direct waar ze aan toe zijn want de klokprijs is de uitbetaalprijs, en de klok biedt ze een referentie naar de markt. Daar komt bij dat Veiling Hoogstraten meer dan sommige Nederlandse partijen open staat voor kleinere telers."

Familiaal karakter

Deels is dat volgens Engelen noodgedwongen: België kent door gebrek aan ruimte, hogere kapitaalseisen van banken en strengere wetgeving voor WKK’s minder grote bedrijven dan Nederland. "Daar komt bij dat Veiling Hoogstraten een familiaal karakter kent. Met 67 vaste werknemers en 380 telers 165 miljoen euro omzetten toont aan dat de organisatie plat is."

Naast een toenemende afzet in de Benelux, exporteert Hoogstraten steeds meer. Bij Hoogstraten-aardbeien ligt het uitvoerpercentage met 65 procent het hoogst. Met name in Scandinavië hebben Hoogstraten-aardbeien volgens Engelen een goede naam. Het Franse supermarktconcern Metro neemt ook veel, zo’n 25 procent af.

Of registreer je om te kunnen reageren.