Home

Achtergrond 798 x bekeken 24 reacties

Twee doden en zwaargewonden na ongeval met trekker

Bij een ongeval tussen een personenbusje en een trekker met aanhanger zijn vanochtend twee doden en negen zwaargewonden gevallen.

Dat heeft de politie Flevoland meegedeeld. Een slachtoffer overleed ter plaatse, het andere bezweek in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

Het ongeval vond plaats op Bremerbergweg (N708) bij Biddinghuizen. Het gaat om een frontale botsing tussen het busje met tien inzittenden en een trekker met aanhanger, bestuurd door een 16-jarige jongen uit Biddinghuizen. De bestuurder van de trekker kwam bij het ongeluk onder zijn voertuig terecht en raakte daarbij zwaar gewond. De dodelijke slachtoffers zaten beiden in het busje.

Het busje heeft een Pools kenteken en de politie vermoedt dat de inzittenden ook uit Polen afkomstig zijn. De politie kan dit echter nog niet bevestigen. In het gebied werken wel veel arbeiders uit dat land, met name in de landbouw.

De N708 is in verband met het ongeval tussen Biddinghuizen en Harderwijk tot vier uur vanmiddag in beide richtingen afgesloten. Tien ambulances en een groot aantal brandweerauto’s uit de gehele regio rukten uit. Over de oorzaak van het ongeluk is nog niets bekend.

Het ongeval vond plaats op een onverlichte buitenweg. Volgens een woordvoerder van de brandweer moet er sprake zijn geweest van een gigantische klap, gezien de ravage op de weg. De trekker is door het ongeval in een greppel terechtgekomen en de voorkant van het busje is zeer zwaar beschadigd. Of de grote hoeveelheden modder die landbouwvoertuigen op de weg achterlaten mogelijk een rol hebben gespeeld bij het ongeval, durft de woordvoerder niet te zeggen.

De Bremerbergweg is een provinciale weg die door de Flevolandse weilanden loopt en veel door trekkers gebruikt wordt. De Flevolandse brandweer waarschuwt al een aantal weken voor glibberige wegen vanwege de vele modder die de trekkers vanaf de akkers de wegen oprijden. Ook op het rechte stuk weg waar het ongeval plaatsvond lag veel modder van de omliggende weilanden.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Kritische Lezer

    Zeg Watersnip, heb je wel eens gehoord van de drankproblemen van Polen? Dan kan je verzekerd zijn en je auto kan aan alle eisen voldoen, maar als je de avond tevoren stevig aan de hijs bent geweest en je rijdt dan 's morgens om 6 uur (mogelijk te hard) op de weg...

  • no-profile-image

    boer

    Is de ware toedracht van het ongeval dan al bekend? Heb nog niks gehoord waaruit blijkt dat het ongeval veroorzaakt zou zij door modder op de weg of niet gebeurd zou zijn als de chauffeur maar meerderjarig zou zijn geweest of een speciale rijopleiding met goed gevolg had afgelegd.

  • no-profile-image

    roy

    het barst op de weg inderdaad van die ongeduldige automobilsten. Moet je van de politie ook nog 25 gaan rijden. Laat ze maar eens uitzoeken hoeveel verkeersdoden dat oplevert.

  • no-profile-image

    watersnip

    Och, och. Iedereen weer zijn eigen straatje schoonvegen en naar anderen wijzen.
    Feit is dat het huidige landbouwverkeer aan geen enkele eis hoeft te voldoen en ljaarlijks vele levens kost. Zeer zware combinaties, die in het normale vrachtverkeer aan allerlei eisen moeten voldoen, jakkeren met veel te hoge snelheid zonder kenteken of rijbewijs over smalle wegen, vol modder van de natte oogst.

  • no-profile-image

    herkauwer

    Koetje Boe, daar gaat het mij niet om. Beethoven kon op zijn 4e al béter piano spelen dan Mulisch op zijn sterfbed. Het gaat me om de schuldvraag. Een onvolwassene zonder rijvaardigheidsbewijs en mogelijk zelfs zonder WA-verzekering kan in de zin der wet als veroorzaker van een ongeval worden aangewezen. En die kans moet de overheid (=wetgever) uitsluiten!

  • no-profile-image

    koetje

    Goed lezen Herkauwer,ik kwam van rechts op een gelijkwaardige kruising.De politie is er bij geweest en ik was dan wel 16 en in het bezit van een trekkerrijbewijs maar niet schuldig.Je moest trouwens eens weten hoeveel risico sommige haastige automobilisten nemen(en daarbij henzelf en mede weggebruikers in gevaar brengen)met het inhalen van trekkers.

  • no-profile-image

    jvf

    Geachte forumlezers,wat herk. vind,vind ik in dezen niet zo belangrijk.Allereerst hebben we in dezen veel leed door een ongeval,en wil ik de betrokkenen veel sterkte wensen.Eigenlijk is hiermee alles gezegd,maar gezien de reacties inzake het besturen van de hedendaagse landbouwvoertuigen denk ik dat exakt thuis de spijker op z'n kop slaat[de keutel by it skjinne ein],in zijn/haar reactie stelt deze dat iedere VERSTANDIGE verkeersdeelnemer hier rekening mee houdt.En juist dat verstandige kun je van een 16 jarige [puber] niet verwachten.En ik spreek in dezen uit ervaring,ik weet nog maar al te goed hoe het voeldde om voor het eerst met trekker en aanhanger de weg op te mogen.Echter toen liepen de trekkers minder snel,waren veel lichter,en op de weg was het minder druk.In deze tijd is het natuurlijk van de zotte dat iemand die met een citroen c1 de weg op wil een autorijbewijs [b] moet halen en er dan nog niet eens een tandemasser achter mag hangen,terwijl je met een trekkerrijbewijs[steldde toen niks voor en blijkens de reacties,nu nog niet]met vele tonnen,en op hoge snelheid de weg op mag op 16 jarige leeftijd.Het is niet mijn bedoeling om hier te pleiten voor een verbod voor 16/17 jarigen[immers aldoende leert men,geldt ook voor bezitters van een b rijbewijs],maar dat er dan zwaardere eisen worden gesteld aan de bekwaamheid en ervaring,lijkt mij geen overbodige luxe.Tot slot:wat voor impact denken wij als buitenstaanders dat dit heeft op de betrokken tractorbestuurder[ongeacht de eventuele schuldvraag]?Je zal het als jongere maar meekrijgen als levensbagage:2 doden door een ongeval waar jij bij betrokken was.Ik wil dan ook graag een IEDER sterkte wensen naar aanleiding van dit verschrikkelijke ongeval.
    mvg jvf

  • no-profile-image

    boer

    Zo te lezen drinkt herkauwer teveel wodka.

  • no-profile-image

    ondeskundige zonder oordeel

    als 16 jarige mag je toch ook met een bromfiets rijden leeftijd zegt niets over de kwaliteit van de bestuurder ervaring wel maar een ding blijft gelden voor welke leeftijd dan ook en voor welk voertuig dan ook ervaring kun je alleen op doen door aan het verkeer deel tenemen en dit brengt als beginnent bestuurder altijd risicos
    overgens het is nog helemaal niet vast komen staan dat de trekker bestuurder veroorzaker is van dit tragisch ongeval oordelen zonder kennis van zaken is vaak heel pijnlijk voor de betrokken slachtoffers

  • no-profile-image

    Boer

    Een tijdje geleden is er nog een vliegtuig uit Turkije in een weiland bij Schiphol neergestort. Dat is een jaar later nog uitgebreid bevestigd in het nieuws. Als er al modder op de Bremerbergweg ligt is die meestal van vrachtwagens die met volle vaart door de berm zijn gegaan. Het is een groot wonder dat er in Flevoland zo weinig ongelukken gebeuren met vrachtwagens die in de berm raken. Zelfs als de modder tot over de middenstreep vliegt - en dat zijn geen uitzonderingen - loopt het meestal toch nog goed af.

  • no-profile-image

    exact

    Herkauwer, heb je statistiekjes paraat die bewijzen dat er heden meer verkeersongevallen gebeuren met trekkers dan in het verleden?

    Watersnip, ik denk dat je versteld zou staan als je wist aan welke eisen trekkers met aanhanger voldoen.

    Tenzij we met zijn allen uitspreken dat de landbouw uit NL moet verdwijnen, zullen we er rekening mee moeten blijven houden dat landbouwwerk op het land gebeurt en dat daarbij vaak transport over de openbare weg moet plaatsvinden. Daarbij is het - zeker dit jaar - onvermijdelijk dat er overlast is van modder. Daarmee houdt iedere verstandige verkeersdeelnemer rekening. Dat moet ook, want al schraap en spoel je de weg de hele dag, vooral met een millimetertje regen ontstaan ALTIJD gevaarlijke situaties.

  • no-profile-image

    koetje

    Zeg Herkauwer heb jij wellerris van een trekkerrijbewijs gehoord?Ik weet het,het stelt niet veel voor,maar dan mag je volgens de wet met een trekker op de openbare weg.Als de trekker niet WA is verzekerd mag deze sowieso niet op de openbare weg komen.Ik heb als 16 jarige zelf een aanrijding gehad met een haastige automobilist,niet mijn schuld want ik kwam van rechts.Trekker in de poeier en de auto in de poeier.Weet je wat die autobestuurder(dik in de 30 toen)mij toen vroeg?Zag je mij niet aankomen of zo?

  • no-profile-image

    ervaringsdeskundige

    De verkeersdeelnemers van tegenwoordig hebben geen geduld, of het nu een automobilist is of een wielrenner. Hoe vaak ik al niet met zijn 3en, 2 auto's en trekker, naast elkaar heb gereden is ondertussen al niet meer op 2 handen te tellen. Krijg ook regelmatig middelvingers opgestoken als ik wordt ingehaald. Of halen in en gaan dan vol op de rem staan, mag jij je best doen om een niet bovenop die auto te rijden.
    Laatst ook een wielrenner die tijdens het schoon maken van de weg niet het geduld had om even te wachten dat de waterwagen leeg was. Als ik niet links in kan halen en niet rechts erlangs kan dan proberen we het maar over de stoep. Resultaat: fietser onderuit en ik na een scheldpartij van zijn zijde (zelf niets gezegd) een claim voor geleden schade.

    Daarmee wil ik maar zeggen dat het geduld bij een aantal verkeersdeelnemers zeer ver te zoeken is. En als er borden staan van modder op de weg en 30km/uur, dan niet nog liever een beetje gas bij geven. Oom agent zou eens moeten gaan laseren bij zo'n bord, zit ie zo aan zijn quotum.

  • no-profile-image

    b

    Al was die jongen 14 en zat de bus met 9 dronken polen en 1 nuchtere sjauffeur als het busje begint te glijden of de sjauffeur let even niet op en het ongeluk is geschiet

  • no-profile-image

    koetje

    Ik ken zat 16 jarigen die beter met een trekker met aanhanger kunnen omgaan dan 18 jarigen met een auto.

  • no-profile-image

    jack

    Ten eerste is het heel frustrerend voor de familie van de verongelukte mensen wat er hier allemaal gezegd wordt.

    wat is iedereen weer lekker bevooroordeeld zeg er gebeuren dagelijks ongelukken. Nu gaat het om een aantal poolse werknemers en een zestien jarige jongen en alles schuld komt volgens jullie dat een jongen geen ervaring heeft of de juiste papieren. En de Polen ach die lopen maar te drinken en rijden toch te hard.

    De oorzaak is nog niet bekend maar een ding staat vast ongelukken gebeuren overal. En ja als er een ongeluk gebeurt is er meestal wel een schuldige maar wees ten eerste niet bevoordeeld omdat het een jongen is van 16 jaar zonder ervaring of kennis. En ja voorheen waren er wel polen die een slok drank lusten maar dit is niet zo erg meer als voorheen. Dit is dus makkelijk te zeggen terwijl niemand nog weet wat de oorzaak is.

    Zelf rij ik ook regelmatig door de polder en als ik betrap me zelf er ook wel eens op dat ik te hard rij dat doet iedereen wel eens. Ik rij ook wel eens met de trekker door de polder en als je dan ziet hoe hard de mensen rijden terwijl er modder op de weg ligt, of niet in de gaten hebben dat een trekker maar 25 km rijdt met zwaailampen of gevaren lichten aan en dan nog niet begrijpen dat het glad is of er een langzaam rijdend voertuig voor hun rijdt. dan moeten de mensen eerst maar eens bij hun zelf gaan nadenken wie er nu fout bezig is.

    In de polder is nu eenmaal veel akkerbouw het is bijna alleen maar land wat bewerkt moet worden. maar het zijn ook verbindingswegen naar diverse dorpen maar daarom moet er wel rekening gehouden met het doel van de polder. door de bewoners, gasten maar ook door de boeren.

  • no-profile-image

    herkauwer

    Ik kan me vergissen, maar de journalist van ANP die het over weilanden heeft kan een fles wodka verdienen als hij mij ter plaatse ook maar een (zegge 1) weiland kan aanwijzen. Afgezien van mogelijk wat graszaadpercelen liggen er daar alleen maar akkers. Maar voornamelijk bos! Overigens is en blijft het van de zieke dat trekkers (met of zonder modderwielen) op N-wegen mogen rijden. Er zijn rondom Biddinghuizen ruimschoots genoeg parelelle mogelijkheden over binnenwegen. Maar in dit land moeten er eerst veel doden vallen voordat er nagedacht begint te worden. Volkomen los van de schuldvraag kan eens temeer de vraag worden gesteld: horen minderjarigen wel met zware al dan niet beladen motorvoertuigen op openbare wegen te komen?

  • no-profile-image

    koetje

    Beste JVF,een trekkerrijbewijs stelt in dezen zoveel voor dat jongeren van 16 nu dezelfde theorie vragen krijgen bij het examen als bij het autorijbewijs.Ik heb het pas geleden nog meegemaakt met een jongen uit het dorp die hier op het bedrijf het examen aflegde,het theorie examen werd aan de keukentafel afgelegd door de examinator en ik moet je eerlijk bekennen:er waren genoeg vragen bij die ik nu na 22 jaar in het bezit van een autorijbewijs niet eens meer wist.Maar dat het steeds drukker op de weg is geworden is een feit,waarom dan niet pleiten om het autorijbewijs op te schuiven richting 20 jaar.Zolang er geen aantoonbare rapporten zijn die de link leggen tussen minderjarigen en meer ongelukken met trekkers blijf ik gewoon van mening dat je op 16 jarige leeftijd je trekkerrijbewijs kunt halen,stel anders maar een limiet in van de eerste 2 jaar niet op een zwaardere trekker dan 100 pk rijden om ervaring op te doen.

  • no-profile-image

    herkauwer

    Kritische Lezer, dat dacht ik ook meteen toen ik op journaal dat busje en die trekker zag. Vanaf 1980 kom ik vrijwel jaarlijks in Polen en heb nog nergens anders zoveel dronkelappen op de weg gezien als daar. Dankzij Schengen en de EU doet dat probleem zich ook steeds meer in ons land voor. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die trekker aan het inhalen was! Koetje Boe, ik ken de situatie niet waarin dat toen gebeurde. Als jij bijv op gelijkwaardige wegen zomaar de weg op reed (snelverkeer versus langzaam verkeer), een voorrangsweg opreed of uit een uitrit of onverharde weg kwam, dan was die vraag wellicht terecht. Het blijft echter een feit dat er op openbare wegen steeds meer ongelukken gebeuren waarbij trekkers betrokken zijn. En dat ligt echt niet altijd aan voetgangers, fietsers, motorrijders of automobilisten!

  • no-profile-image

    Kritische Lezer

    En waarom luidt de kop boven dit artikel eigenlijk niet: "Twee doden en zwaargewonden na ongeval met busje"?

  • no-profile-image

    tim

    Weilanden...??? modder???
    Een weiland is groen.

  • no-profile-image

    freek

    De leeftijd 16 zegt niks, ik ben zelf 53 mijn zoon van 16 moet het 'moeilijke' werk met de tractor doen jonge jongens zijn daar veel handiger in tijd terug hier een boer tegen een boom aan gereden dus om nou gelijk te zeggen dat het aan de leeftijd licht.

  • no-profile-image

    adrie mieras

    een gast van 16 jaar op de trekker zonder ervaring dat is lekker goedkoop ,het zal wel een zwartwerker zijn ,en die polen zuipen allemaal als temperiers dus deze zullen ook wel bezopen zijn geweest MAAR JA DE POLITIE CONTROLEERD GEEN POLEN

  • no-profile-image

    arend

    ach ja linkse ambtenaren die over de rug van het bedrijfsleven hun zakken lopen te vullen,hebben het altijd over weilanden waar aardapelen worden geteeld.en dat soort lui moeten de agrarische sector controleren.met respect voor de nabestaanden...

Laad alle reacties (20)

Of registreer je om te kunnen reageren.