Home

Achtergrond 261 x bekeken 7 reacties

'Schaalvergroting en automatisering heilloze weg'

De sierteelt gaat letterlijk failliet wanneer het gericht blijft op schaalvergroting, automatisering en mechanisering.

Dat zei voorzitter Bernard Oosterom van bloemenveiling FloraHolland op de NCR Coöperatiedag in Bussum. De sector moet zich volgens de potplantenteler meer richten op nieuwe producten en manieren om de klant te verleiden.

Volgens Oosterom hebben telers in het verleden in essentie de voordelen van hun innovatie 'teruggeven aan de keten': in feite leidde het tot lagere kosten voor de handel, de detailhandel en wellicht de consument, maar de rendementen van de telers zelf bleef stabiel laag. "Telers liepen met de investeringen risico's. Je praat over investeringen van miljoenen, soms tientallen miljoenen euro's. Die weg leidt nergens toe."

Bedreigingen

De uitgangspositie van de sector is volgens Oosterom niettemin sterk. Over tien jaar kunnen de vijf Greenports in omzet groter zijn dan de Rotterdamse Haven. "Tegelijk treden bedreigingen op. Zo verplaatst een deel van de teelt zich naar het buitenland, terwijl steeds meer bloemen en planten via supermarkten worden afgezet."

De manier waarom supermarkten inkopen is volstrekt anders dan de bloemisterijen of tussenhandel, aldus Oosterom. "Producten moeten voldoen aan heel specifieke eisen en men neemt alleen af wat ze zeker verkopen." Het prijsniveau van leveren aan de supermarkten ligt gemiddeld lager.

Glasgroente

Frans van Dijck, directeur van veiling ZON, vroeg Oosterom of de sierteelt vreest daarom de weg te volgen van glasgroente, met een grote afhankelijkheid van zes tot hooguit tien retailbedrijven in Europa. Oosterom zei daar niet in te geloven, mits de sector zich niet langer beperkt tot technologische en procesmatige vernieuwing.

"Bloemen en planten worden op veel meer plaatsen en op veel meer manieren verkocht. Het gebruik is heel divers. Sterker: de retailverkopen kunnen de verkopen elders stimuleren. In de supermarkt koopt men vooral voor eigen gebruik. Door daar geconfronteerd te worden met mooie bloemen, zal men ook sneller bloemen laten bezorgen, of kopen bij een speciaalzaak", aldus Oostrom.

Daar komt bij dat de sierteelt een veelzijdiger assortiment kan bieden dan de glasgroente, terwijl de sierteelt bovendien vasthoudt aan de klok. FloraHolland hanteert 42 veilingklokken. In Nederland wordt de klok in de glasgroenten nog nauwelijks gebruikt, in België overigens nog wel.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Op de reactie van @Han uit Meshovsk sluit ik mij voor 100% aan!!!... Schaalvergroting en Modernisering is alleen goed voor de Handel en de Consument. Ondernemers in de Agrarische sector (dat geldt voor allemaal) worden er slechter van !!!!!.....

  • no-profile-image

    Rick

    Helemaal mee eens....Bernard.

  • no-profile-image

    frenkie

    Zit die wijze man bij de rabo er toch weer naast

  • no-profile-image

    Rode Tomaat

    Zie daar phaleonopsis.......leuke stelling als je voor miljoenen hebt geinvesteerd in uitbreiding, om de kleine, collega uit de markt te drukken..... volgens mij hebben ze niet door hoe veel grote telers denken....als ikke en ikke maar overleven....

  • no-profile-image

    Robert

    Hoeveel geeft de sector uit aan reclame pr en marketing in vergelijking met bijv een Heineken of Philips??????

  • no-profile-image

    Struis de Vogel

    Vreemd dat er niet meer reacties komen op dit bericht......lekker de kop in het zand..

  • no-profile-image

    Han

    Geldt dit niet voor een zeer groot deel van de landbouw? Komen de groten elkaar en zichzelf niet tegen op de beperkte markt? Zij hebben immers de stelregel hoe meer, hoe goedkoper, alleen de koper neemt niet meer dan verkoopbar is, ongeacht de prijs.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.