Home

Achtergrond 127 x bekeken 1 reactie

Robben houdt op met telen smaakaardbeien

De bekende aardbeienteler Jan Robben houdt op met het telen van smaakaardbeien.

De Noord-Brabander maakte naam met zijn innovatieve marketingstrategieën, maar is het "goed zat om met zijn producten te leuren." Robben beschrijft het onderhandelingsspel met supermarkten als "een loterij", waarbij hij regelmatig geduldig moest wachten op nieuwe "smoesjes" over waarom de supermarkt toch niet de betere prijs betaalde.

Robben probeerde jarenlang de supermarkten te omzeilen en zelf direct aardbeien aan de man te brengen. Ook recent nog zette hij gebruikmakend van blogs en twitter samenkomsten van aardbeientelers op in onder andere het Sonsbeekpark in Arnhem en het Museumplein in Amsterdam. In 2008 koos Robben toch voor een nauwe samenwerking met supermarkten. Via het merk Gijs, onderdeel van Streekselecties, kwamen zijn aardbeien terecht bij de ketens Deen en Plus. "Het liep redelijk, maar echte volumes bereik je zo niet."

Robben mist bij de supermarkten passie voor het product. "Aardbeien zijn voor hen toch gewoon een nummer met daarachter een beoogde marge." Robben begon 10 jaar geleden met smaakaardbeien, en stopte in 2007 definitief met de teelt van de gangbare Elsanta-variant. Een terugkeer sluit Robben uit. Hij wil zich nu puur richten op het bedenken van nieuwe concepten voor de afzet van aardbeien.

Rob Baan van Koppert Cress vindt de stap betreurenswaardig.

Eén reactie

  • no-profile-image

    jan

    zouden wij ook moeten doen met de groenten en aardappelverwerkers, stoppen, . het is niet voor niets dat chipsfabrieken zelf geen aardappelen telen.

Of registreer je om te kunnen reageren.