Home

Achtergrond 101 x bekeken

Opkomende markten trekken de kar bij Unilever

Producent van consumentengoederen Unilever heeft naar eigen zeggen een kwartaal achter de rug met solide vooruitgang.

Het bedrijf wist meer producten te verkopen. Vooral in de zogeheten opkomende markten deed het Brits-Nederlandse concern goede zaken, zo bleek uit de vandaag gepubliceerde derdekwartaalcijfers.

De omzet kwam uit op 11,55 miljard euro, 13 procent meer dan een jaar eerder. Analisten waren gemiddeld uitgegaan van inkomsten van 11,37 miljard euro. De operationele winst bedroeg 1,81 miljard euro, 21 procent meer dan een jaar eerder. Marktkenners rekenden op een resultaat van 1,87 miljard euro.

De nettowinst kwam uit op 1,35 miljard euro, een plus van 21 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Analisten verwachtten een nettowinst van 1,27 miljard euro.

Unilever, bekend van merken als Knorr, Dove en Ola, zag de volumes met 4,8 procent toenemen. In het tweede kwartaal bedroeg de groei van de verkopen nog 5,7 procent en in de eerste drie maanden lag dit nog hoger (7,6 pct). De prijzen daalden in dit kwartaal met 1,2 procent, minder dan de daling van 2 procent in het tweede kwartaal.

De groei van de onderliggende verkopen (de inkomsten zonder effecten van wisselkoersen en aan- en verkopen van bedrijfsonderdelen) kwam dit kwartaal uit op 3,6 procent, gelijk aan het tweede kwartaal. In het eerste kwartaal lag deze op 4,1 procent. De brutowinstmarge ging met 0,2 procentpunt omhoog.

Bij de tweedekwartaalcijfers waarschuwde het concern al voor een moeilijke tweede helft van het jaar. Concurrentiedruk, stijgende prijzen voor grondstoffen en een onzekere consument maken het Unilever lastig.

Unilever haalde de meeste omzet in Azië, Afrika en Centraal- en Oost-Europa. De volumes stegen met 8,8 procent terwijl de prijzen met 2 procent daalden. Op het Amerikaanse continent verkocht Unilever ook meer producten. De prijzen daalden hier licht.

De consument in West-Europa houdt de hand nog op de knip. Bovendien verruilden veel Europeanen de veelal duurdere Unilevermerken voor goedkopere alternatieven. In het tweede kwartaal zette Unilever hier onverwacht minder producten af, nu wist het concern weer meer producten aan de man te brengen.

Volgens financieel topman Jean-Marc Huët weet Unilever voor verschillende productcategorieën marktaandeel te winnen. Geheel tevreden is de topman nog niet met de prestaties in deze regio. Er is volgens Huët nog veel te doen, maar de markt blijft onzeker.

Aandeelhouders kunnen een (vierde) interim-dividend tegemoet zien van 0,208 euro per aandeel.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.