Home

Achtergrond 134 x bekeken

Kwetsbaarheid Greenery

Greenery’s core business is glasgroente. Niet gek dat uit die hoek de meeste kritische vragen komen over het vertrek van de drie directeuren die toch het commerciële hart vormden van het handelshuis.

Dat de voorzitter van de coöperatie Coforta deze vragen niet allemaal kon beantwoorden, toont het wantrouwen dat er heerst bij een deel van de achterban. Het handelshuis heeft een enorme transitie doorgemaakt en is in één jaar tijd van verkoopkantoor voor de coöperatie omgeturnd naar een bedrijf met commerciële doelstelling: winst maken.

Dat deed het bedrijf op een markt die moordend is. Eén van de vertrokken directeuren zei nog vlak voor zijn vertrek dat zelfs Tesco de knip op de neus van leveranciers zet. Het handelshuis kan met het model van toegevoegde waarde aan handel onvoldoende verdienen om telers ook nog de hoogste uitbetaalprijs te garanderen. Dat toont de zwakte van The Greenery in de coöperatie. Het bedrijf moet opereren naast Coforta verkoopkantoor, dat een lage kostenmodel heeft.

Het had de bestuurders veel wantrouwen bespaard door transparant te zijn over het vertrek en de positie van het handelshuis. Door te wijzen op speciale omstandigheden was onrust en wantrouwen voorkomen. Die gesloten houding maakt het bedrijf nu extra kwetsbaar.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.