Home

Achtergrond 97 x bekeken 1 reactie

Kramp

Het lijkt weer op de ouderwetse kramp, de reacties van de Nederlandse groente en fruitsector.

"Milieudefensie en consorten verdraaien de feiten met hun residu-onderzoek op groenten en fruit en beschadigen het Nederlandse imago met publicaties hierover."

Strikt gezien klopt dat, maar het instrument gifmeter is razend effectief. De supermarkten en leveranciers zijn als de dood dat ze negatief in het daglicht komen in dat residu-onderzoek. Blijkbaar is de consument gevoelig voor informatie als deze. "Bij C1000 loop je de grootste kans op gif in je groente en fruit, dus we gaan wel naar Super de Boer", lijken consumenten te denken. In de praktijk weet de consument bitter weinig over de echte risico's van resten van bestrijdingsmiddelen.

Toch is het niet moeilijk om het tegendeel te bewijzen voor de sector. Iedere afzetorganisatie doet immers eigen residu-onderzoek. Als blijkt dat nog steeds voortgang wordt geboekt, staat het de sector vrij dat uit te dragen. Eén van de grotere Nederlandse handelsbedrijven zette al eens de eigen onderzoeksverslagen op de website.

Het argument dat leveranciers hun gegevens over leveringen aan supermarkten geheim moeten houden, geldt niet. Ontwikkel daarvoor een barometer met gemiddelde scores en geef daardoor de juiste informatie aan consumenten. Zo houd je het initiatief in de media.

Agrarisch Dagblad

Eén reactie

  • no-profile-image

    gelderlander

    Wat heeft de Nederlandse groente en fruitteelt te vrezen op enkele producten na bevat het gros wat uit het buitenland komt meer residueen. Italiaanse tomaten ect. Probeer er nou je voordeel mee te doen door te promoten dat wanneer men Nederlands spul koopt men wel goed zit.

Of registreer je om te kunnen reageren.