Home

Achtergrond 144 x bekeken 1 reactie

HZPC zwengelt webdiscussie over aardappel aan

Levendige discussies en vragen over de verse aardappel. Dat wil aardappelhandelshuis HZPC op de social media website die het gisteren heeft gelanceerd op het seminar The International Fresh Potato (R)evolution.

Alle partijen in de keten kunnen op het communicatieplatform vragen stellen en discussiëren. Het seminar van gisteren was bedoeld voor kleinverpakkers en de supermarktketen. Doel van de seminarbijeenkomsten was de dalende aardappelconsumptie bij mensen tussen de 25 en 40 jaar om te buigen naar een toenemende consumptie.

Social media kan leiden tot een positiever beeld van de aardappel, zei Winanda Hendriks, directeur van Co-flavoured, die de nieuwe website Freshpotatofeeds.com maakte. Voor bezwaren, zoals het schillen en het onaantrekkelijke uiterlijk, kan zo een oplossing worden gevonden.

Het seminar maakte duidelijk dat consistentie de sleutel is naar een tevreden consument. ”Een bepaald ras moet steeds dezelfde beleving geven”, zei Jan Hoogenboom, manager bij HZPC. ”Het moet niet uitmaken of die aardappel in Zeeland of Friesland is geteeld. Door te meten en maatregelen te nemen, kun je meer consistentie bereiken.”

HZPC houdt vandaag en morgen zijn Potato Days in Joure.

Eén reactie

  • no-profile-image

    boerke

    Als teler stoor ik mij mateloos aan de troep die er in de meeste supermarkten ligt als het om ongeschilde aardappelen gaat. Daar vind je alles waar wij als telers zwaar voor gestrafd worden en wat door de consument ook niet gewaardeerd wordt. Groen, rot , beschadigingen en stootblauw zie je gelijk al in de verpakking zitten! Dan kies je als consument toch gewoon rijst of deegprodukten waarvan je precies weet hoe je ze klaar moet maken en waarvan je niet 30% weg hoeft te gooien na veel werk.
    Dus het is geen wonder dat de aardappelconsumptie daalt. De enige oplossing is om als telers in de hele keten te gaan kijken hoe er met ons kostbare voedselproduct wordt omgegaan. En dan die schakels in de keten die de zaak niet goed voor elkaar hebben gewoon niet meer beleveren!!! Dat zal ook niet gebeuren, dus blijft de konsumptie dalen!

Of registreer je om te kunnen reageren.